به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،آلودگی و بنزین دو کلمه ای هستند که سالها دستخوش سیاست های مسئولان شدند؛ هر بار که هشدار آلودگی هوای کلان شهرها در کشور بلند می شود، عده ای تمام کاسه و کوزه ها را بر سر بنزین می شکنند.
میزان گوگرد بنزین تهران و در نتیجه، آلودگی هوای این شهر به دلیل غیراستاندارد بودن بنزین در یک ماه اخیر به یک چالش اساسی تبدیل شده و یک سازمان، آن را تایید و سازمان دیگر تکذیب میکند.
تقریبا 4 ماه قبل بود که نمونهبرداریهای صورت گرفته از سوخت بنزین در جایگاههای عرضه تهران نشان داد که غلظت گوگرد در کلیه نمونهها -شامل بنزین معمولی و سوپر- سه برابر حد مجاز است.
در همین راستا بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونهبرداریهای صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان میداد که غلظت گوگرد در کلیه نمونهها - شامل بنزین معمولی و سوپر- فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش بر میلیون بود که از حد مجاز یورو4 فراتر بوده است.
در آن ایام زنگ خطر آلودگی زیاد هوای کلان شهرها به صدا در آمد و برخی کارشناسان زمستان سخت به لحاظ آلودگی هوا را برای کلان شهرها پیش بینی کردند. این روزها با افزایش میزان آلودگی هوای کشور و با رقم خوردن چندین روز ناسالم در کارنامه هوای تهران این گمانه زنی ها شدت پیدا کرد.
بنزینی که در شرایط بحرانی دوباره سالم شد!
اما امروز در پی آلودگی بیش از حد هوای تهران و رسیدن میزان آلودگی به حد بسیار ناسالم و تخلیه شهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چه میزان از آلودگی هوای تهران مرتبط با کیفیت بنزین استگفت: محیط زیست قبلا اعلام کرده است که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا ناچیز است.
اظهار عدم ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین در حالی است که در طول سال های گذشته بارها زنگنه مدعی شده بود این دو مساله به هم ربط دارند.
ماجرای بنزینی که یک شبه آلوده شد
نیمه دوم سال 92 بود که بحث آلاینده بودن بنزین داخل بر سر زبان ها افتاد. عده ای از کارشناسان و دوستاران محیط زیست از سرطانزا بودن بنزین های داخلی که در پتروشیمی های داخل و تحت شرایط تحریم تولید شده بودند، سخن گفتند تا جایی که واردات بنزین افزایش و تولید بنزین داخلی به شدت کاهش یافت.
وزارت نفت اگرچه دلیل محکمی برای این ادعای خود نداشت اما تمامی کارکنان و مدیران خود را از اظهارنظر درباره بنزین پتروشیمی منع کرد تا بتواند به واردات بنزین ادامه دهد.
وزیر نفت دولت یازدهم بارها بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها صحه گذاشته بود تا جایی که بیژن زنگنه حتی اواخر سال ۱۳۹۲ از توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ها سخن گفت و این موضوع تهدیدی برای پتروشیمیها به شمار می رفت چرا که آنها با اتکا به توان داخلی بالاخره توانسته بودند تولید داخلی را رونق ببخشند و حتی در جایی وارد فضای صادرات هم شده بودند.
آن روزها ابتکار، به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم دنباله این ماجرا را گرفت و اعلام کرد که تمام اسناد لازم مبنی بر سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی موجود است وی همچنین گفت: این مسئله کاملا شفاف است و با تهدید و تهمت ها، سازمان محیط زیست از موضع خود که حافظ سلامت مردم است کوتاه نمی آید!
خرید بنزین ظاهراً آلوده به جای مطالبات وزارت نفت
اگرچه در سال 92 زنگنه با شانتاژ خبری و ارتباط دادن آلودگی هوا با کیفیت بنزین مانع تولید بنزین پتروشیمی شده بود اما با گذشت 4 سال از اظهارات زنگنه مبنی بر آلوده بودن بنزین داخل در سال 96 وزارت نفت در اقدامى شبهه ناک و علیرغم نظر کارشناسان نفت و پتروشیمى اقدام به خرید بنزین از پتروشیمىها در ازای مطالبات خود کرد.
این بنزین که تا چندی پیش آلوده و سرطان زا بود قطعاً در انبارها و مخازن وزارت نفت جا خوش نکرده و به مصرف مردم رسید!
چرخش دیگر زنگنه در مرداد ماه
چرخش و تغییر نظر اظهارات زنگنه به همین جا بسنده نشد و وزیر نفت پس از افتتاح سه طرح پالایشی در تبریز در مرداد ماه سال جاری باز هم گریزی به بنزین و کیفیت آن زد و گفته بود: تولید روزانه بنزین و گازوئیل یورو که در سال ۹۱ صفر بوده، هماکنون به ترتیب به حدود ۷۴ میلیون لیتر و ۵۰ میلیون لیتر رسیده و نتایج ارتقای کیفیت سوخت، بهخوبی در بهبود هوای کلانشهرها نمایان است.
این یعنی بنزینی که تا کنون از پتروشیمی ها خریداری شده بود، بی کیفیت بوده و زنگنه با وجود این مساله، نظر به غیر آلوده بودن بنزین تولید داخل داشته است؛ البته شاید هم ژنرال زنگنه مدعی باشد در دوران مدیریت او کیفیت بنزین افزایش پیدا کرده است.
کیفیت بنزین و میزان آلودگی هوا دو برادر نا تنی این سال ها بوده اند که بارها در شرایط سیاسی و اقتصادی مختلف بارها در کنار هم و علیه هم قرار گرفته اند؛ در هر حال آلودگی بی سابقه هوای تهران در شرایطی که میزان سوخت خودروها کاهش پیدا کرده است نکات قابل تأملی هستند که باید یک نهاد یا دستگاه به عنوان متولی یک بار برای همیشه تکلیف کیفیت بنزین و آلودگی هوای کلان شهر هار ا مشخص کند.
دیدگاه شما