14. اسفند 1398 - 11:18   |   کد مطلب: 8401
فرقی نمی‌کند در پایتخت باشی یا جنوب کشور؛ اکنون دیگر زنگ کمبود نیرو در مدارس در شهرهای مختلف به صدا درآمده و کمبود معلم، تنها حاضری این زنگ شده است؛ موضوعی که آموزش و پرورش با بکار بردن برخی تدبیرها بر این مشکل بیشتر دامن زده است.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، به نقل از راه آرمان؛ چند سالی می‌شود که آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است، کارشناسان بخشی از این کمبود را ناشی از بازنشستگی سالانه و بخش دیگر آن را ناشی از کمبود منابع مالی جهت تامین نیروهای جوان و استخدام آنان می دانند.

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی وقت آموزش‌وپرورش اولین کسی بود که در سال ۹۷ وضعیت کمبود معلم در کشور را قرمز اعلام کرد.

او پیش بینی کرده بود که در سال ۹۷؛ ۶۵ هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته می شوند و اگر بدین صورت شدت کمبود نیرو پیش رود این شرایط تا سال ۱۳۹۹ آموزش و پرورش را از پا در می آورد!

اکنون رد پای پیش بینی او را می توان در آموزش و پرورش دید؛ سیاست هایی چون اشتغال در چند پست، حذف یا کاهش مشاوران در پایه متوسطه دوم، کاهش ساعات ارائه برخی از دروس، رساندن جمعیت کلاس‌های درس به بالای ۴۰ نفر و به کار بردن روش‌هایی همچون خرید خدمت آموزشی، استفاده از انواع معلمان حق‌التدریس و بازنشسته و … نتوانسته احیاگر کمبود نیرو در آموزش و پرورش باشد.

حتی کار به جایی رسیده است که نیروهای نهضتی که سال‌ها قبل به آموزش بزرگسالان مشغول بودند به عنوان معلم وارد دوره ابتدایی شده‌اند.

زنگ کمبود معلم در مدارس مختلف شهرهای کشور به صدا درآمده است

دیگر فرق نمی کند در شمال تهران باشی یا شهرهای جنوبی کشور اکنون زنگ کمبود نیرو در مدارس مختلف شهرهای کشور زده شده است و در این بین کرمان نیز از این امر مستثنی نیست.

احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ششم بهمن ماه در گردهمایی معاونان و کارشناسان آموزش متوسطه این استان اذعان کرده که قریب به ۳۵ هزار فرهنگی پیشکسوت و بازنشسته در امر تدریس با آموزش پرورش کرمان همکاری دارند او همچنین بیان داشت در برخی نقاط استان به ویژه مردان، همه پیشکسوتان را فراخوان کرده و برای جبران کمبود معلم از وجود آنها استفاده می کند.

عدم توان دولت در استخدام نیروهای جوان

مدیر کل آموزش و پرورش کرمان در گفتگو با خبرنگار ” راه آرمان ” به این موضوع اشاره کرد که برای آن که کلاس های درس بدون معلم نباشند مجبوریم از معلمان بازنشسته در بدنه آموزش و پرورش استفاده کنیم.

او بیان داشت: معلمان بازنشسته اگر در مدارس دولتی نباشند در مدارس غیر انتفاعی در حال تدریس هستند درعین حال والدین دانش آموزان نیز به دلیل تبحر چنین معلمانی آن ها را رها نمی کنند.

اسکندری نسب بکارگیری معلمان بازنشسته را موضوع جدیدی ندانست و گفت: امسال شعارمان این بود که از اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم نباشد، بواسطه این موضوع و برای جبران کمبود معلم تعدادی از همکاران پیشکسوت را در مجموعه آموزش و پرورش همچون سال های گذشته در مدارس دولتی یا غیر دولتی قرار داده ایم تا از حضورشان در کارهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی استفاده کنیم.

وی از تشکیل باشگاه پیشکسوتان معلم در سطح استان خبر داد و بیان کرد: به دنبال راه اندازی باشگاه پیشکسوتان معلم استان هستیم تا بتوانیم از ظرفیت های پیشکسوتان و تجربه آن ها بهتر استفاده کنیم تا بتوانیم در سطح مدارس آموزش های با کیفیت تری داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش کرمان تاکید کرد: اگر دولت بتواند نیروی انسانی جوان را در سیستم آموزش و پرورش تامین کند، ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم و کسی را که به سن بازنشستگی باشد دیگر نگه نمی داریم اما شاید در توان دولت نیست که حجم گسترده ای از نیروهای جوان را استخدام کند.

البته پیش از این نیز موضوع کمبود نیرو در بدنه آموزش و پرورش کرمان توسط برخی از مسئولان مطرح شده بود از جمله آن که  حجت‌الاسلام عباس توان رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان شهریورماه امسال نیاز استان کرمان به معلم را ضروری دانست.

او در دیدار با احمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان داشت که  تا چهار سال آینده حدود ۱۳ هزار معلم در این استان بازنشسته می‌شوند از این رو نیاز مبرم به معلم در کرمان احساس می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان در این دیداراظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی باتوجه به دغدغه‌ای که برای تعلیم و تربیت نسل آینده دارند این نکته را مورد تأکید قرار داده‌اند که جذب مهارت‌آموز از طریق ماده ۲۸ برای تأمین نیاز آموزش و پرورش از راه اضطرار باشد، لذا حتی اگر شده علاقمندان به مربیگری و حرفه معلمی به میزان یکسال به صورت فشرده به دانشگاه فرهنگیان بیایند و مهارت‌ها را آموزش ببینند.

لزوم هماهنگی سازمان های سازمان برنامه و بودجه و استخدام با مجلس

بسیاری از کارشناسان معتقدند راه برون رفت از شرایط فعلی در آموزش و پرورش نگاه ویژه سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و نیز مجلس شورای اسلامی است تا بتوان با هماهنگی و برنامه ریزی درست کمبود نیرو در بدنه آموزش و پرورش را جبران و با استخدام نیروهای جوان به این کمبود نیرو پاسخ گفت.

امان قرایی مقدم جامعه شناس و فارغ التحصیل علوم تربیتی است. او در گفتگو با ” راه آرمان ” در خصوص به کارگیری نیروهای جوان در بدنه آموزش و پرورش گفت: شاید به اندازه معلمی هیچ شغل دیگری دارای اهمیت و تخصص نباشد بدین معنا که برای شغل معلمی تنها نباید به داشتن مدرک اکتفا کرد  بلکه افراد باید تخصص در زمینه تعلیم و تربیت نیز داشته باشند از این رو هر کسی نمی تواند معلم باشد.

او بازنشستگان را دارای تجربه گرانبهایی در زمینه آموزش و پرورش دانست اما تاکید کرد: وقتی جامعه با نیروی جوان بیکار روبرو است و از آنجا که بیکاری مشکلات عدیده ای در جامعه بوجود می آورد شرط اول آن است که از جوانان استفاده شود.

آمارهای غلط سرشماری سال ۹۵ منشا شرایط حاد کنونی در آموزش و پرورش کرمان

در حالیکه بسیاری از کارشناسان به کارگیری نیروهای جوان را جزو اولویت های آموزش و پرورش می دانند اما محمد مهدی زاهدی در گفتگویی بیان داشته که اگرچه  قول داده شده تا بحث معلم در استان کرمان به طرق مختلف تامین شود اما این تامین معلم به این معنا نیست که فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان جانشین معلمان فعلی ‌شود.

او معتقد است شرایط حاد کنونی در آموزش و پرورش کرمان ناشی از آمارهای غلط در سرشماری سال ۹۵ دارد.

زاهدی می گوید: براساس سرشماری سال ۹۵ شهر کرمان ۵۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که با توجه به این جمعیت شاخص‌ها و سرانه کلاس‌های درس کرمان را بررسی کنیم مشکلی وجود ندارد اما براساس آمار یک میلیون نفر، تمام شاخص‌ها به هم می‌ریزد.

به هر حال به گفته محمد مهدی زاهدی سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش قول داد که هیچ گونه کمبود معلمی در مدارس کشور احساس نشود و به طرق مختلف این کمبود معلم جبران شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار