به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،تهران سالهاست که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند، شدت آلودگی هوا در طول سالهای اخیر دو چندان شده و حال این کهن شهر را بدتر از روزها و سالهای گذشته کرده است.
آلایندههایی چون مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق، منابع متحرک مانند خودرو و سوخت، عامل اصلی آلایندههای فوق میباشد.
از دیگر عوامل آلودگی کلانشهر تهران می توان به منابع ثابت مانند کارخانهها و سوخت منازل اشاره کرد.
درد تهران تنها خودروهایش نیست!
مهمترین آلایندهای که می توان از خطرناک ترین ذرات نام برد ذرات معلق هستند، ذراتی که خطرناکتر از هر آلاینده دیگری برای سلامت تهرانیها هستند.
کارشناسان حوزه محیط زیست اذعان دارند بیش از ۷۰ درصد ذرات معلق در هوای تهران را منابع متحرک مانند خودروها تشکیل میدهند که از این رقم تنها ۳درصد را خودروهای سواری شکل می دهند و مابقی به کامیونها و ناوگان حمل و نقل عمومی و موتور سیکلتها اختصاص دارد.
براساس نتایج سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران، سهم منابع متحرک از مجموع آلایندهها، ۵۹۰هزار تن معادل با ۸۲درصد است که ۱۸درصد دیگر با ظرفیت ۱۲۹ هزار تن متعلق به منابع ساکن است.
شهرداری تهران در سالهای اخیر یکی از راههای مقابله با آلودگی هوا را منوط به اجرای طرح ترافیک در این کلانشهر میداند، از این رو با اجرای آن همواره تلاش کرده تا میزان آلایندههای هوای تهران را تقلیل دهد.
زهرا صدراعظم نوری،رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت وگویی با خبرنگاران عنوان کرد که طرح ترافیک با هدف مدیریت تقاضای سفر و برقراری عدالت بین شهروندان مورد تصویب قرار گرفت و در حال اجراست.
وقتی اثرگذاری طرح ترافیک کمتر از گذشته میشود
وی کارخانه سیمان تهران را یکی از منابع ثابت آلوده کننده هوا دانست و بیان کرد: انتظارمان این است که به خارج از محدوده بزرگ شهر تهران منتقل شود.
صدراعظم نوری ادامه داد: مطالعه دانشگاه تهران نشان میدهد طرح کاهش آلودگی هوا و ترافیک توانسته حدود 6 الی 7 درصد آلودگی را کاهش دهد.
طرح مسأله میزان اثرگذاری طرح ترافیک بر آلودگی هوای تهران نشان از آن دارد که نمی توان طرح ترافیک را به عنوان یک عامل موثر در کاهش آلودگی کلانشهر تهران تلقی کرد.در عین حال گفت وگوی دیگر مسئولان تهرانی نشان میدهد که بخشی از درآمد شهرداری پایتخت با اجرای طرح ترافیک تامین می شود. در این باره مدیر واحد ساماندهی محدودهها و طرحهای ترافیکی شهرداری تهران با بیان اینکه لغو طرح ترافیک در پایتخت باعث قفلشدگی معابر میشود، میگوید: شهرداری روزانه ۵/ ۱ میلیارد تومان از طرح ترافیک درآمد دارد که این میزان سالانه به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان میرسد.
درآمدی که شهرداری از طرح ترافیک به جیب میزند
عمار سعیدیانفر عنوان می کند که اگر طرح ترافیک در پایتخت لغو شود ما با قفلشدگی معابر مواجه خواهیم شد که این مساله نیز دردسرساز است.
اینجا این سوال مطرح میشود که طرح ترافیک به عنوان یک طرحی برای کاهش آلایندههای سطح تهران و کاهش میزان آلودگی از یک سو و از سویی دیگر مقابله با معضل همیشگی تهران یعنی ترافیک مطرح شده است، با توجه به عدم حل این دو مشکل، آیا باز هم میتوان بر اجرای آن تاکید داشت؟ اگر این روال ادامه پیدا کند آیا مشکل ترافیک این کلانشهر حل خواهد شد یا خیر؟
به نظر شورای شهر و شهرداری تهران به جای تلف کردن وقت بر سرمسائل این چنینی باید به دنبال ورود ناوگان خودروی برقی و توسعه زیرساختهای مترو و افزایش حمل و نقل عمومی باشند چرا که با این راهکارها هم درآمد شهرداری پایدار و نسبی خواهد بود و هم میتواند به مشکلات چندساله تهران پایان دهد.
انتهای پیام
دیدگاه شما