به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، رضا سلیمانی، یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به علت رشد فزاینده قیمت خودرو گفت: مهمترین علت رشد قیمت خودرو در طول یک سال اخیر نوسان شدید قیمت ارز و دیگری بدهی انباشته خودروسازان به قطعه سازان است که این مسئله موجب شده است تا صنعت خودروسازی کشور به سمت تعطیلی حرکت کند.
وی گفت: در شرایطی که خودرو ساز نمیتواند تعهدات قبلی خود را جوابگو باشد فرقی نمی کند که چه کسی قیمت گذاری کند به همین دلیل در این شرایط به نظر می رسد دولت در قدم اول باید قیمت ارز را کنترل کند در ثانی اجازه دهد قیمت خودرو در کارخانه به میزان قیمت بازار بالا رود.
سلیمانی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ داد نقدینگی به سمت خودروساز حرکت می کند و دیگر نیازی نیست که خودروسازان به سمت دولت بروند تا از انها نقدینگی دریافت کنند و بدهی خود را به قطعه ساز پرداخت می کند و دیگر قطعه ساز قیمت خودرو را در بازار بالا نمی برد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: چون خودرو ساز نمی تواند بدهی خود را به قطعه ساز بدهد در ازاری این بدهی به قطعه سازان خودرو می دهد و این قطعه سازان هستند که قیمت خودرو را در بازار بالا می برند تا بتوانند از این بازار سود بیشتری کسب کنند اما اگر اقیمت خودرو در کارخانه بالا رود دیگری نیازی نیست که خودرو ساز به قطعه ساز خودرو بدهد و میتواند بدهی خود را نقدی تسویه کند.
وی گفت: بنابراین بعد از کنترل نرخ ارز دولت باید اجازه دهد تا خودرو ساز قیمت خودرو را به اندازه قیمت بازار بالا برد و در کنارش از سیاست اخذ مالیات بهره گیرد تا دلالان نتوانند از این فضا سو استفاده کنند و همچنین باید شیوه های جدید فروش نیز برای خدوروسازان در نظر گرفت مانند شیوه اقساطی که در گذشته این کار رواج داشت.
افزایش تولید قیمت خودرو را به ثبات میرساند
سلیمانی گفت: اخذ مالیات راه کار کوتاه مدت برای کنترل قیمت خودرو است اما راه کار اصلی افزایش تولید و عرضه در بازار است و تا زمانی که این کار اتفاق نیافتد نمیتوان انتظار داشت که قیمت خودرو کاهش یابد بنابراین من دوباره تاکید می کنم که در شرایطی که ثبات وجود ندارد نمیتواند قیمت خودرو را دستوری کاهش داد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما