23. دى 1396 - 13:50   |   کد مطلب: 6226
این بار هم اقای آخوندی از وظیفه مهم خود مانند سایر دفعات گذشته سرباز زده و فرد دیگری را برای پیگیری امور انتخاب کرده اند ؛ هیات دولت بخصوص اقای آخوندی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند و بگویند که دلیل انتخاب وزیر کار برای پیگیری آخرین وضعیت این نفتکش چه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، روز شنبه هفته گذشته 16 دی ماه کشتی ایرانی با یک کشتی چینی در سواحل شرق چین تصادف کردند که در پی این حادثه 32 نفر از خدمه این کشتی ناپدید و سرنوشت آنان تا کنون نامعلوم گزارش شده است.

بر اساس گزارشی که رویترز در این باره منتشر کرده است حجم محموله این نفتکش، یک میلیون بشکه میعانات گازی بوده است. میعانات گازی، نوعی نفت فوق سبک است که همراه با گاز از میادین گازی خارج می‌شود. ظاهر امر نشان می‌دهد که محموله نفتکش سانچی، میعانات گازی استخراج شده از میدان گازی پارس‌جنوبی بوده است.

 

نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد. کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد.

این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی خبری نیست. البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند. عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 31 خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد.

 

میعانات گازی درجه API بیشتر و گوگرد کمتری نسبت به نفت خام دارد، از این‌رو دارای فرآیند پالایش ساده‌تری است و در نتیجه پالایش آن بنزین و سوخت جت بیشتری تولید می‌شود، به همین دلیل نسبت به نفت خام ارزش بیشتری دارد و گرانتر معامله می‌شود. اما همین مزایا باعث می‌شود که بیشتر از نفت خام شعله‌ور شود و خاموش کردن آتش آن نیز دشوارتر باشد.

 

بر اساس گزارشاتی که در این باره منتشر شده است حجم زیانی که با تصادف این کشتی نفتکش مورد توجه ایران قرار گرفته است ، خسارت 130 میلیون دلاری بوده است چرا که بر اساس اطلاعات موجود ارزش تقریبی محموله یک میلیون بشکه‌ای میعانات گازی نفتکش ایرانی که تنها یک روز تا رسیدن به مقصد فاصله داشته، ۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. هزینه ساخت نفت‌کشی مانند «سانچی» نیز حدود ۷۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. به گفته کارشناسان خسارات مالی ناشی از این حادثه از سوی بیمه جبران می‌شود و هزینه‌ای متوجه ایران نیست.

اما نکته حاتز اهمیتی که در این میان وجود دارد سفر وزیر کار به چین برای پیگیری وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی است؛ سوالی که در این باره در اذهان عمومی ایجاد می شود این است که آیا ربیعی که وظیفه وزارت کار و رفاه اجتماعی را بر عهده دارد وظیفه پیگیری پرونده تصادف کشتی را بر عهده دارد یا آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی ؟ دلیل محول کردن این مسئولیت به وزیر کار توسط دولت چیست؟

 

«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی سانچی به منظور پیگیری آخرین وضعیت این نفتکش امروز به چین سفر می‌کند تا اخرین وضعیت کشتی ایرانی و خدمه آن را پیگیری کند.

 

این بار هم اقای آخوندی از وظیفه مهم خود مانند سایر دفعات گذشته سرباز زده و فرد دیگری را برای پیگیری امور انتخاب کرده اند ؛ هیات دولت بخصوص اقای آخوندی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند و بگویند که دلیل انتخاب وزیر کار برای پیگیری آخرین وضعیت این نفتکش چه بوده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار