به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،اگرچه این روزها رکود بر بازار و اقتصاد کشور مستولی است اما بحث درباره آن و چگونگی خروج از رکود و البته ایجاد رونق گرم گرم است.
هرچند چشمان همه به شب عید دوخته شده تا عیدیها و پاداشها گرفته شود و مردم روانه بازار شوند اما کارشناسان معتقدند که امسال سال بهتری از سال قبل نخواهد بود و همچنان رکود یکه تازی میکند.
برای خروج از این رکود ایجاد تقاضا در بازار و البته تغییرات گسترده در اقتصاد به ویژه در حوزه توزیع کالاها را کارشناسان توصیه میکنند. درباره نمایشگاه بهاره نیز اگر چه اصناف چندان موافق آن نیستند اما به نظر میرسد دولت برای راضی کردن بیشتر مردم تمایل دارد که این نمایشگاهها برگزار شود. اما واقعیت این است که به سبب افزایش بی شمار واحدهای صنفی برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا به رکود بازار کمک بیشتری میکند.
همچنان حکم رانی رکود در بازار همدان
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفتوگو با تسنیم با بیان انکه بازار روال طبیعی خود را طی میکند و در شرایط رکود هستیم، اظهار داشت: رکود از بین نرفته و شکهایی که ناشی از تغییرات ارزش دلار وطلا بود که بر کالاهای وادراتی بیشتر تأثیر میگذارد، بر آن دامن زده است.
علیرضا شجاعی با اشاره به اینکه سیاستهای اجرایی دولت حالت ثبات دارد، افزود: امروز در یک چرخه گذارن هستند و همه منتظرند تا این شرایط گذر کند.
وی با بیان اینکه حرکتهای اخیر دولت در زمینه تزریق نقدینگی در حوزه اشتغال آغاز شده و باید منتظر نتایج آنها بمانیم، تصریح کرد: هرچند این اقدامات در دولتهای گذشته نیز انجام شده اما اینبار امیدواریم که شاهد موفقیت آن باشیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه شکستن رکود به هر قیمت حتی تورم ضرورت دارد، گفت: در این صورت تولید معنا و مفهوم پیدا میکند و انگیزه فعالیت در افراد ایجاد میشود.
شجاعی تأکید کرد: ما در حال گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد هستیم بنابراین وقتی تصدیگریها انتقال مییابد، حاکمیت باید تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه وقتی اقتصاد را رها میکنیم نباید نظارت بر آن را رها کنیم، اظهار داشت: به عبارت دیگر اقتصاد باید از چنبره دولتی رها شود اما حوزه نظارتی باید در دستان دولت باقی بماند زیرا نیاز به نظارت، کنترل و قضاوت همچنان وجود دارد.
اصلاح نظام توزیع به نفع خریدار و تولیدکننده
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان بیان کرد: آنچه برای حل مشکل بازار باید صورت گیرد، اصلاح نظام توزیع است چرا که این نظام فقط منافع خود را میبیند و چون نظام تولید به این بخش متکی است پس در اختیار نظام توزیع قرار میگیرد.
شجاعی افزود: در حال حاضر تولید به شکلی کار میکند که توزیع بپذیرد کالا را به بازار عرضه کند و به عبارت دیگر سود خود را تضمین نماید.
وی گفت: به عبارت دیگر این سیستم توزیع است که به تولید میگوید چه کالایی را با چه قیمتی باید بیرون بدهد و با چه شرایطی بفروشد که در نهایت به تولید ضربه وارد میکند و تولید اختیار خود را از دست میدهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در این شرایط مصرف کننده نیز متضرر میشود، اظهار کرد: هر تولید کننده کالا را با بیشترین حاشیه سود برای توزیع کننده تولید میکند بدون آنکه حقوق مصرف کننده را در نظر بگیرد.
شجاعی با اشاره به اینکه فروشگاههای همواره تخفیف را میتوان دلیل بر این مدعا دانست، افزود: این نوع فروشگاهها در یک اقتصاد معنا ندارد؛ اگر میتوان کالایی را با 50 درصد تخفیف به صورت همیشگی ارائه کرد چرا همیشگی این اتفاق رخ نمیدهد و در درب کارخانه این قیمت گذاری انجام نمیشود.
وی اظهار داشت: چطور ممکن است که یک کالا 50 تا 70 درصد تخفیف بخورد و همچنان سود توزیع را داشته باشد.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تأکید کرد: از این بررسیها متوجه میشویم که قیمت درب کارخانه واقعی نیست و باید به آنچه در قانون درباره قیمت گذاری پیش بینی شده شامل هزینه کارخانه، هزینه قانونی، عوارض متعلقه قانونی، درصد سود کالا، باز گردد.
شجاعی بیان کرد: در این صورت با فضای بهتر رقابتی در حوزه تولید روبهرو میشویم چرا که حاشیه سود تعیین کننده برای توزیع نیست زیرا حاشیه سود یکسان میشود و برای توزیع کننده فرق نمیکند چه کالایی را توزیع کند که در نتیجه به دنبال توزیع محصولات با کیفیت و مطلوب برای مصرف کننده روی خواهد آورد.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که روکود در بازار وجود دارد، تولید انجام و انبار میشود، گفت: باید تقاضا در بازار افزایش یابد تا خرید انجام و نقدینگی لازم برای تولید تأمین شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: امروز انبارها پر هستند و فروشگاههای همواره تخفیف که دارای نقدینگی بالا بوده با خرید کالاهای انبار شده تولید را نجات میدهند که در نتیجه آن تولید به توزیع وابسته میشود.
شجاعی با بیان اینکه ایجاد تقاضا در بخش مصرف تولید را رشد میدهد، تصریح کرد: تزریق نقدینگی به تولید تا زمانی که در بازار تقاضا ایجاد نشود، تنها انبارها را پر خواهد کرد و باز خط تولید را نیازمند سرمایه در گردش میکند.
وی در باره بازار شب عید نیز اظهار کرد: بازار عید را نمیتوان پیش بینی کرد زیرا بستگی به تزریق نقدینگی به بازار دارد به طوری که هرچه پاداش و عیدی بیشتر و به سرعت بیشتری تعلق گیرد بازار فعالتر خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بازار امسال نمیتواند بهتر از بازار سال گذشته باشد، افزود: این مسئله را میتوان به قطعیت گفت چرا که شرایط چنین نشان میدهد.
فروش فوق العاده یک تجربه خوب
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفتوگو با تسنیم بیان کرد: چند سال است که فروش فوق العاده واحدهای صنفی در بازار شب عید را دنبال کردیم و نتیجه خوبی نیز داده است.
مصطفی اسدی با بیان اینکه هر واحد صنفی باید بر اساس ضوابط فروش فوق العاده اعلام کند، گفت: هر واحد صنفی که بخواهد فروش فوق العاده داشته باشد باید لیست اقلام خود را ارائه و میزان تخفیف نیز مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه چند سال است که نمایشگاه بهاره به مانند گذشته برگزار نمیشود، اظهار کرد: البته سال قبل بنا بر تأکید ستاد تنظیم بازار کشور این نمایشگاه برگزار شد اما زمان آن محدودتر در نظر گرفته شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بر نصب برچسب قیمت روی کالاها در واحدهای صنفی تأکید بسیار کردیم، افزود: این اتفاق عامل بازدارنده از تخلف در بحث قیمت گذاری است که باعث میشود خریدار کمتر متضرر شود.
اسدی با اشاره به اینکه ذخیره سازی میوه بازار شب عید نیز انجام شده و هماهنگیهای لازم با جهاد کشاوری به عمل آمده، تصریح کرد: در حوزه مرغ، گوشت، قرمز و برنج نیز اگر سهمیهای اعلام شود آماده توزیع خواهیم بود.
وی گفت: بازار در حال حاضر در آرامش به سر میبرد و لزومی به واردات کالا نیست چرا که قیمتها هم تقریبا ثابت بوده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نصب برچسب قیمت در همدان 80 درصد موفق بوده، اظهار کرد: تداوم این اقدام از اهمیت به سزایی برخوردار است تا صنوف همواره به رعایت آن ملزم باشند.
اسدی تأکید کرد: وقتی برچسب قیمت روی کالاها وجود داشته باشد مصرف کننده به راحتی میتواند بر اساس قدرت خرید و نیاز خود اقدام به خرید کالا کند و به فروشنده نیز امکان پنهانکاری نخواهد داد.
وی با بیان اینکه نظارت بر خرده فروشی بر عهده اتاق اصناف است، گفت: اما تأمین اعتبار لازم برای بازرسی بسیار حائز اهمیت است که باید از منابع پیش بینی شده تأمین شود به عنوان مثال بخشی از جرائم باید به این حوزه تعلق گیرد که عدد کمی بوده و معمولا در پایان سال نیز پرداخت میشود.
بازرس باید از لحاظ مالی تأمین باشد
معاو ن بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: بازرس تا تأمین مالی نشود، انگیزه لازم برای انجام وظایف تعریف شده را نخواهد داشت.
اسدی درباره فروشگاههای زنجیرهای و همواره تخفیف بیان کرد: تخفیف این فروشگاهها زیر نظر اتحادیههای کشوری است و چون به صورت نقد از کارخانهها خرید میکنند حاشیه سود برای خود ایجاد کرده و امکان تخفیف پیدا میکنند.
وی افزود: اما واحدهای خرد نقدینگی لازم را در اختیار ندارند بنابراین باید از واسطهها خرید خود را انجام دهند و در نتیجه امکان تخفیف بیشتر نیز ندارند.
انتهای پیام/ ع
دیدگاه شما