13. خرداد 1398 - 7:41   |   کد مطلب: 7478
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه صد درصد دام‌های استان شماره‌گذاری خواهند شد گفت: از ابتدای مهرماه سال‌جاری خرید و فروش و نگهداری دام‌های بدون شماره جلوگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، محمد نظرپور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با طرح ملی هویت‌گذاری دام‌های سبک و سنگین با بیان اینکه اجرای این طرح در دست اقدام است اظهار کرد: مقرر شده صد درصد دام‌های استان شماره‌گذاری شوند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه سال‌جاری خرید و فروش و نگهداری دام‌های بدون شماره جلوگیری می‌شود ادامه داد: تا پایان شهریورماه سال‌جاری باید دام‌های سنگین و تا پایان سال باید دام‌های سبک هویت‌گذاری شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به نوغانداری در استان اشاره کرد و با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم از سال 94 با تولید یک‌هزار اصله نهال آغاز شده است ادامه داد: تا پایان سال گذشته 450 نفر دوره‌های آموزشی نوغانداری را سپری کرده‌اند و 25 هزار اصله نهال توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته 150 جعبه تخم نوغان یارانه‌دار توزیع شده است تصریح کرد: از ابتدای سال‌ تاکنون در استان همدان 250 نفر دوره‌های آموزشی نوغانداری را سپری کرده و 4 هزار نهال و 400 جعبه تخم نوغان در استان توزیع شده و امسال حدود سه تن پیله خشک تولید خواهد شد.

نظرپور در ادامه به صنایع تبدیلی مرتبط با دام و طیور پرداخت با اشاره به اینکه در استان همدان 6 کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتار 12 هزار قطعه در ساعت فعالیت می‌کند افزود: پنج کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین با ظرفیت یک‌هزار و 700 راس دام سبک و 245 راس دام سنگین در استان همدان فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه 42 واحد فراورده لبنی با ظرفیت 550 هزار در استان همدان وجود دارد بیان کرد: 53 مرکز جمع‌آوری شیر با ظرفیت 316 تن در روز در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به وجود 17 واحد تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت 563 هزار تن در سال بیان کرد: یک واحد جوجه‌کشی با ظرفیت تولید یک میلیون قطعه جوجه در هر دوره، هفت واحد پودر ضایعات کشتارگاهی با ظرفیت 5 هزار و 500 تن و 6 واحد سوسیس، کالباس و همبرگر با ظرفیت 30 هزار تن در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 11 واحد بسته‌بندی گوشت و مرغ با ظرفیت 24 هزار و 510 تن در استان همدان وجود دارد تصریح کرد: 11 واحد بسته‌بندی عسل با ظرفیت 2 هزار و 220 تن در همدان فعالیت دارد.

نظرپور در رابطه با تعهد تولید مواد پروتئینی در سال‌جاری در استان همدان با بیان اینکه تولید 396 هزار تن شیر خام و 32 تن گوشت قرمز در برنامه است ادامه داد: تولید 52 هزار تن گوشت مرغ، 18 هزار تن تخم مرغ، 2 هزار و 100 تن عسل و در مجموع تولید 500 هزار تن مواد پروتئینی در استان برای سال‌جاری تعهد شده است.

وی به میزان تولیدات سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه در سال 97 در استان 375 هزار تن شیر خام تولید شده که 3.6 درصد تولید کشور را داشته و همدان رتبه 10 کشور را دارد افزود: سال گذشته 30 هزار تن گوشت قرمز تولید شده که 3.6 درصد تولید کشور داشته و همدان رتبه 9 کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته در استان همدان 52 هزار تن گوشت مرغ تولید شده است بیان کرد: همدان در تولید گوشت مرغ 2.2 درصد تولید کشور و رتبه 15 کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ در استان همدان 17 هزار و 600 تن بوده و تولید آن 1.7 درصد تولید کشور را دارد افزود: در حوزه تولید عسل سال گذشته 2 هزار و 853 تن عسل در استان تولید شده که 2.4 درصد تولید کشور را دارد.

نظرپور با بیان اینکه سال گذشته در استان 964 تن گوشت بوقلمون و 64 تن گوشت شترمرغ تولید شده است ادامه داد: تولید شیر خام در استان 6 درصد، گوشت قرمز چهار درصد، گوشت مرغ پنج درصد، تخم مرغ پنج درصد، عسل 31 درصد، گوشت بوقلمون 68 درصد و گوشت شتر مرغ 39 درصد رشد داشته است.

وی میزان تولید تخم نطفه‌دار شتر مرغ را 30 دانست و افزود: سال گذشته در استان همدان 479 هزار و 738 تن انواع مواد پروتئینی تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با اقدامات در برنامه افزود: فعال‌سازی واحد‌های غیر فعال یکی از برنامه‌های در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه واحد‌های غیر فعال در حال شناسایی هستند تا با مالکان آنها برای رفع مشکل مذاکره کنیم افزود: در واحد‌های دام شیری و پرواربندی استان همدان 20 درصد ظرفیت خالی وجود دارد.

نظرپور با اشاره به اینکه ایجاد واحد‌های جدید تولید دام سبک و سنگین با ظرفیت بالا در برنامه است افزود: یک واحد 6 هزار راسی دام سبک و سنگین در شهرستان درگزین در حال ساخت است و زمین مناسب برای آن شناسایی شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار