17. بهمن 1398 - 10:18   |   کد مطلب: 8173
هم‌قسم شدند که تا سرنگونی رژیم پای انقلاب بمانند؛ حرفهایشان را پشت جلد قرآن نوشتند و با برپایی مجالس قرآن، روضه و سخنرانی؛ شانه به شانه بازاریان، تنور انقلاب را گرم نگه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، انقلاب اسلامی جریان پویایی بود که دل‌ها را گرد هم جمع کرده و جنبش‌های پراکنده را متحد ساخت؛ خورشیدی که پرتو گرمابخشش، دوردست‌ها را هم روشن کرد.

سال های آخر حکومت پهلوی بود و زمزمه‌های نارضایتی مردم از همه جا به گوش می‌رسید؛ طلاب و روحانیون، جوانان، معلمان و حتی دانش آموزان اعتراض خود را به روش‌های متعدد ابراز می‌کردند.

در همدان هم مبارزات انقلابی همگام با سایر استان‌ها پیش می رفت و محفل‌هاى مبارزه با رژیم پهلوی گرم بود؛ جلساتی که پس از فاجعه‌ مدرسه‌ فیضیه‌ قم شکل گرفت.

در کتاب «انقلاب اسلامی در همدان» آمده است: «پس از فاجعه‌ مدرسه‌ فیضیه‌ قم و دیدار قشرهای مختلف مردم همدان با امام خمینى(ره)، کانون‌ها و محافل زیادى براى مبارزه با رژیم پهلوى شکل گرفت. تعدادی از روحانیون مبارز همدان چون حجت‌الاسلام سید فاضل حسنى، سید محسن حسنى، سید احمد حسینى ملایرى، شیخ فخرالدین راحمى، شیخ احمد رحمانى و حجت ‌الاسلام ابوالقاسم خواب‌نما(حسینى‌پنا) در منزل مرحوم حجت ‌الاسلام سیداحمد حسینى اجتماع کرده و با هم عهد و پیمان بستند که تا سرنگونى رژیم پهلوی به مبارزه ادامه دهند. بر همین اساس، مطالبى در این خصوص پشت یک جلد قرآن کریم نوشته، همگى آن را امضا کردند.

این روحانیون پس از امضاى عهدنامه‌اى که براى مبارزه با رژیم بسته بودند؛ مجالس مختلف و متعددى شکیل دادند و به ارشاد و آگاه کردن مردم پرداختند. یکى از این جلسات به عنوان تفسیر قرآن در منازل روحانیون به صورت نوبتى برگزار مى‌شد.

علاوه بر مجالسى از این قبیل، هیئت‌هاى مذهبى نیز محل مناسبى براى فعالیت و نشر حقایق بود. در این زمینه هیئت‌هاى «عسکریه» و «فاطمیه» فعال بودند و شب‌ها جلسه‌هایى در آنجا برگزار مى‌‌شد».

در کنار طلاب و روحانیون، بازاریان همدان هم از قشرهای فعال در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی بوده و در دوران سخت مبارزه، نقش بی‌بدیلی ایفا کردند آن چنان که کتاب «انقلاب اسلامی در همدان» درباره آن‌ها بیان کرده است:

«بازاریان حضور چشمگیرى در این جلسات داشته و در همه حال در کنار روحانیون بودند؛ چنانکه محمد ابراهیم درفشى با برگزار کردن روضه‌ سادات در منزل خود و دعوت از روحانیون مبارزى چون سید احمد حسینى و حسنى موجب پیوند بیشتر بازاریان و روحانیون مى‌شد.

از افراد دیگرى که در این خصوص فعال بودند مى‌توان از حاج جواد نوریان پارچه‌فروش، حاج محمود کتاب‌فروش، آقا خلیل خیاط و سیدمحمد حسینى(دباغ) نام برد. این افراد در مواقع لازم، بازار را تعطیل و اعلامیه صادر کرده و به توزیع و پخش بیانیه‌هاى امام خمینى(ره) اقدام و محیط را براى سخنرانى واعظان مهیا مى‌کردند».

روحانیون و بازاریان همدان به کمک طلاب همدانى مقیم در قم از وقایع مطلع شده و همین‌ها بودند که اعلامیه‌ها و بیانیه‌هاى مراجع و امام خمینى(ره) را به همدان می‌رساندند. فتحعلى صاحب‌الزمانى از شاخص‌ترین افرادى که به صورت مداوم بین همدان و قم رفت و آمد داشت.

مرحوم حجت‌الاسلام موسوى همدانى در خاطرات خود از آن روزها آورده است:

«همدانى‌هاى مقیم قم جلساتى داشتند و اعلامیه‌هاى امام را به دست آورده و به همدان منتقل مى‌کردند تا مطالب، مخفى و مجهول براى مردم همدان نماند.

در همدان هم جلساتى داشتیم با آقایان طلاب و روحانیون چون آیت‌الله شهید مدنى و سیدفاضل حسنى و حاج جواد نوریان و افرادى را براى سخنرانى و منبر به همدان دعوت مى‌کردیم».

شهید مدنی هم که به دلیل بیمارى سل براى معالجه و استفاده از آب و هواى خوب همدان در تمام ماه‌هاى گرم سال در این شهر ساکن بود در کنار آیت‌الله بنى‌صدر و آخوند ملاعلی معصومی وفسی همدانى که در سطح کشور مقبولیت و معروفیت داشتند به مبارزه با رژیم پهلوی می‌پرداخت.

مرحوم سید صادق حجازى با اشاره به فعالیت‌های شهید مدنی در همدان چنین گفته است: «شهید مدنى در همدان در منازل و جلسات شدیدآ برخورد مى‌کرد. ایشان در جلسات، مخصوصآ به نام معاویه و یزید به رضا شاه و محمدرضا شاه حمله مى‌کرد و اعمال آنان را به اسم معاویه و یزید تشریح مى‌کرد».

شیخ فخرالدین راحمى هم با اشاره به تلاش شهید مدنى به منظور آگاه کردن روستاییان بیان کرده است: «ایشان من را مأمور کرد که به اطراف همدان رفته؛ به عنوان مسئول سردفتر ازدواج و طلاق مشغول شوم».

انتهای پیام/744/ ت

دیدگاه شما

آخرین اخبار