به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، صنعت خودروسازی کشور، صنعتی مهم و استراتژیک برای کشور محسوب میشود اما بعد از تلاطم ارزی که از مهر ماه سال96 آغاز شد و پس از خروج آمریکا از برجام (اردیبهشت ماه 97) و بازگشت تحریمها، این صنعت و بازار آن به دلیل عدم مدیریت صحیح و با عدم انجام تعهدات از سوی خودروسازان داخلی با مشکل مواجه و آشفته شد، البته از جاده مخصوص درخواست با افزایش قیمت شنیده میشد تا بتوانند به وظایف خود عمل کنند.
خودروسازان که بارها از میزان بالای داخلی سازی خودروهای مونتاژی خود با افتخار یاد و حتی خودروی ملی، تولید میکردند حالا با انباشت تعهدات مواجه شدند؛ خودروسازان علت عدم انجام تعهدات را تحریم و نبود قطعه برای تکمیل و تحویل خودروهای خود اعلام کردند.
براساس این گزارش با عدم انجام تعهدات خودروسازان و افزایش 300درصدی نرخ ارز که باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شد؛ بازار خودرو وضعیتی آشفته و انحصاری برای ایران خودرو و سایپا شد و هر روز تقاضای بازار افزایش یافت و قیمتها با رکود شکنی بالا رفتند که تا همین اواخر هم از پراید 90میلیون تومان سخن گفته شد.
خودروسازان جاده مخصوص به دنبال افزایش قیمت بودند و با بهانه تحریم و نبود قطعه خودروهای تولید را (به دلیل نقص قطعه) انبار کردند و هر بار با اجرای طرح پیش فروش، تعهدات خود را افزایش میدادند و این موضوع از یک سو تقاضای کاذب ( سرمایهای) و از سوی دیگر اختلاف قیمت کارخانهای و بازار آزاد را افزایش میداد به طوری که قیمت بازار آزاد برخی محصولات جاده مخصوص دو برابر قیمت کارخانه است.
آمارها نشان میدهد ایران خودرو ۱۴۰هزار خودرو و سایپا ۱۶۰هزار خودرو را تا پایان اردیبهشت ماه سال گذشته تحویل مشتریان ندادند البته عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم در اواخر بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد: خودروسازان 300هزار تعهد معوق دارند که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط خودروسازان این تعهدات تا خردادماه 99 به صفر می رسد.
براساس آمارهای بدست آماده ظاهرا میزان تعهدات خودروسازان الان به مرز 400 هزار خودرو رسیده که تحویل مشتریان نشده است این در حالی است که خودروسازان به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز اواخر اسفند ماه 97 تا اواسط فرودین ماه تعطیل بودند.
مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص خود از خودروسازان که اردیبهشت ماه در صحن علنی قرائت شده اینگونه آورده است «متأسفانه در فضایی که کشور به سوی تحریم پیش میرفت، هیچ حساسیتی در خصوص تأمین قطعات و اعلام هشدار برای پوشش تعهدات خودروسازان، نداشته است.»
براساس این گزارش کمیته خودرو و شورای رقابت اواخر اردیبهشت ماه با افزایش 23 درصدی محصولات ایران خودرو و 10درصدی سایپا موافقت کرد و بر اساس سیاستهای ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان برنامه فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو به صورت قرعه کشی را اجرایی کردند. در این طرح قرار است این تعداد خودرو حداکثر در سه ماه به مشتریان تحویل شود. همچنین پیشفروش شش ماه تا یکساله ۷۵هزار دستگاه خودرو آغاز شده و قرار است از هفته آینده تحویل ۲۲هزار دستگاه خودرو نیز از سوی خودروسازان تحویل شود.
حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی و قبل پیش به خودروسازان تکلیف کرد تا همزمان با آغاز فروشهای جدید خودرو به مناسبت ایام عید سعید فطر که قرعه کشی آن روز گذشته و امروز انجام شد، نسبت به ایفای تعهدات قبلی فروش خود اقدام کنند.
وی خودروسازان را مکلف کرده تا هر چه سریعتر نسبت به تکمیل خودروهای مانده در محوطه کارخانجات اقدام کرده و با عرضه گسترده خودرو به بازار، علاوه بر ایفای تعهدات قبلی، نسبت به فروش خودرو به مصرفکنندگان واقعی در چارچوب ضوابط و دستورالعملهای وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس میگوید: خودروسازان بازار داخلی را به دست گرفته و علیرغم انحصاری کردن صنعت خودروسازی، قدمی برای ارتقا کیفیت و بهبود شرایط این بازار بر نمیدارند.
وی رانت و و دستهای پشت پرده موجود در خودروسازیها مشکل اصلی این صنعت است میداند و میافزاید: مادامی که این موانع برطرف نشود، نمی توان به اصلاح وضعیت خودروسازان دل بست؛ ایران خودرو و سایپا باید خود را به کلاس جهانی صنعت خودروسازی برسانند، در غیر این صورت باید دندان لق این صنعت را کشیده و با آزادسازی واردات خودرو زمینه استفاده مردم از خودروهای باکیفیت را فراهم کرد.
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه چرا مردم باید خودروهای بی کفییت را با قیمت های بسیار بالا خریداری کنند؟، گفت: مردم ناچار به خرید خودرو هستند زیرا وارد خودرو ممنوع است و در حال حاضر خودروسازان مونتاژکار هستند.
امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: خودروی ملی در کشور نداریم، زیرا با اعمال تحریم ها و مشکلات وادرات این شرکت ها از تولید خودرو واماندند. پیش فروش خودرو را نوعی بازی است زیرا خودروسازان باید به جای پیش فروش خودرو، به تعهدات قبلی خود را اجرایی کنند.
به گزارش خبرنگار دانا؛ در حالی که خودروسازان فروش فوق العاده با تحویل سه ماه و پیش فروش خودرو با موعد تحویل 6 الی یکساله (بهمن 99 الی خرداد 1400) را در حال اجرا دارند و انبارهایشان پر از خودروهای ناقص است، میبایست تعهدات خود را انجام دهند اما همچنان خودروهای پیش فروش شده با موعد تحویل دی و بهمن ماه سال گذشته هنوز به مشتریان و خریداران تحویل نشده و وزارت صنعت و دستگاههای نظار هم فقط به تذکر زبانی اکتفا میکنند و خسارت آن به دود چشم خریدارانی میرود که پول خودروهای وطنی را پرداخت کردند ولی هنوز سویچی نگرفتند و خودرسازان همچنان به صورت قطره چکانی خودرو عرضه میکنند.
طرحهایی مانند فروش فوری و پیش فروش نیز جز تامین منابع مالی خودروسازان با جیب مردم، چیزی نیست زیرا خودروسازان همچنان بدقول هستند؛ حتی افرادی که بهمن سال گذشته خودرو با تحویل فوری ثبت نام کردند هنوز خودرویی نگرفتند و بهتر است وزارت صنعت با ایجاد سامانهای میزان تعهدات خودروسازان را بروز کرده و هر روز و هر هفته اعلام کند.
در ادامه اسناد یک نمونه خودروی ساینا را مشاهده میکنید که موعد تحویل آن بهمن ماه سال گذشته است ولی با گذشته بیش از 90 روز هنوز خودرویی تحویل خریدار نشده است.
انتهای پیام
دیدگاه شما