13. شهريور 1396 - 23:50   |   کد مطلب: 5170
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با بهسایت ایران:مبتلایان به نقرس باید روزانه حداقل 4 لیوان آب و 4 لیوان از سایر مایعات بنوشند.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،کارشناس تغذیه  دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتگو با بهسایت ایران:مبتلایان به نقرس باید روزانه حداقل 4 لیوان آب و 4 لیوان از سایر مایعات بنوشند.
به گفته وجیهه عربشاهی بیماری نقرس ناشی از اختلال متابولیسم پورینهاست و در نتیجه آن اسید اوریک در خون تجمع می یابد.وجود سنگهای اسید اوریکی در نقرس شایع است.میزان شیوع این بیماری در مردان بیشتر است.فاکتورهای ژنتیکی نقش مهمی در پاتوژنز بیماری و تنظیم سطوح اسید اوریک سرم دارد. پرفشاری خون ، مقاومت انسولینی و هیپرلیپیدمی از ریسک فاکتورهای بروز نقرس میباشند.یکی از بیماریهای همراه با نقرس، چاقی است.
 این کارشناس تغذیه  توصیه می کند که بیمار یک رژیم متعادل با دریافت محدود غذاهای حیوانی و الکل داشته یاشد و از غذاهای حاوی پورین زیاد که 1000-100 میلی گرم پورین دارند خودداری کند غذاهایی نظیرماهی کولی، شاه ماهی، خال مخالی و ساردین، تخم ماهی ، ماهیچه، عصاره گوشت ، مغز و دل و قلوه، گوشت غاز و کبک، گوشت تیره بوقلمون و مخمرها.
همچنین مواد غذایی با پورین متوسط که 100-9 میلی گرم پورین دارند شامل: سایر گوشت و ماهیها، ماکیان، لوبیا، عدس، نخود فرنگی، قارچ، مارچوبه، اسفناج، صدف به روزانه یک واحد محدود شود.
در رژیم درمانی این بیماران کلیه مواد غذایی که از قندهای ساده در تهیه آن استفاده شده ونیز دریافت فروکتوز( نوشیدنیها و آبمیوه ها، کلوچه ) باید محدود شده و سهم های غذایی کنترل شده باشد.
به گفته خانم عربشاهی کاهش وزن تدریجی و رژیم کم چربی در نقرس عامل محافظت کننده به شمار می آید.
وی تاکید می کند که  در این بیماری مصرف روزانه حداقل 2 لیتر مایعات؛ برای کمک به دفع اسید اوریک و به حداقل رساندن امکان تشکیل  سنگهای کلیوی لازم است که نیمی از مایعات مصرفی باید آب باشد.. مصرف غلات، نان سفید، ماکارنی، ذرت، برنج، کره، مارگارین،خامه، تخم مرغ، شکلات، قهوه، لبنیات، میوه و سبزی،آجیل، زیتون، چای ، سرکه ، چربی و روغنها در حد اعتدال آزاد است.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار