14. شهريور 1396 - 19:18   |   کد مطلب: 5183
کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت:به دنبال کشتار17 شهریور اراده و عزم رژیم در رویارویی با ملت ‏سخت ‏به تردید و تزلزل افتاد. چرا که شیوه‏های مرسوم اعم از سرکوب و سازش در عمل شکست‏خورده بود.

حجت الاسلام عباس اسکندری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جهادپرس،بیان داشت: تظاهرات و قیام 17 شهریور 57 به دلیل کشتار بیش از 4000 نفر از مردم در خیابان های تهران به ویژه میدان شهدا (ژاله) به جمعه سیاه معروف شد.

وی گفت: این واقعه تنها بیست روز پس از واقعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در 28 مرداد 1357 رخ داد و دولت جمشید آموزگار که با شعار دولت فضای باز سیاسی روی کار آمده‌بود بعد از واقعه سینما رکس آبادان مجبور به استعفا شد و در روز 4 شهریور، محمدرضا پهلوی از جعفر شریف امامی که فرزند روحانی و رئیس مجلس سنا بود و به برخی مخالفت‌ها با دولت هویدا مشهور بود، دستور داد تا دولتی با شعار آشتی ملی تشکیل دهد.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت:از بعد سیاسی ظهور امام خمینی و مبارزات بی بدیلش در آغاز دهه ی 1340، و قیام پانزده خرداد، اسلام سیاسی را در سطحی گسترده رویاروی رژیم قرار داد.

وی گفت: تلاش های فکری و سیاسی امام بعنوان رهبر نهضت با توجه به گستره وسیع هواداران اسلام انقلابی در روشنفکری دینی، سرانجام در میان مجموعه مخالفان سیاسی رژیم، جایگاه استوار و خدشه ناپذیر آن را تثبیت نمود و بعنوان خمیر مایه فکری انقلاب توانست همه جریان های موجود را با خود همراه ساخته یا به حاشیه براند.

وی افزود: این ایدئولوژی پرتوان و تازه نفس مذهبی که از پشتوانه سیاسی و تاریخی قدرتمندی برخوردار بود، همه نحله های متنوع دینی سیاسی و فکری را تحت رهبری امام خمینی گرد آورد و انقلاب شکوهمند اسلامی سال 1357 را رقم زد.

حجت الاسلام اسکندری افزود: اهمیت انکارناپذیر اسلام و مکتب تشیع که تا این زمان هیچ یک از معیارهای زندگانی غربی نتوانسته بود آرمانهای آن را تحت تأثیر قرار دهد، می توانست به عنوان بخش بزرگی از هویت ملی و فرهنگی ما و به عنوان ایدئولوژی مبارزه بار دیگر در ماه رمضان مورد تأکید واقع گردد.

وی اظهار کرد: عموماً در این ماه به عنوان ماه عبادت و ماهی که انسان به مهمانی خدا می رود، بسیاری از مسلمانان از امور کسب و زندگی تا حد زیادی فراغت یافته به اماکن مذهبی و مساجد روی می نهند و با توجه به زمینه های مساعد، هسته های مبارزه و مقاومت در مساجد سراسر کشور شکل می گیرند.

وی گفت:از جمله پیامدهای رویداد 17 شهریور می توان به  تردید و تزلزل در اراده سیاسی رژیم تأثیر واقعه 17 شهریور بر مشی مبارزه و خواستهای مخالفان  حکومت نظامی و تزلزل ارتش آمریکا و تحولات پس از 17 شهریور هجرت امام از نجف به پاریس گسترش اعتصابات و از پا درآمدن دولت اشاره کرد.

اسکندری افزود: قیام خونین 17 شهریور سال 1357 در ابعاد داخلی و بین المللی دارای نتایج و پیامدهای بسیار وسیعی بود، که مهم­ترین آن تسریع در سیر قهقرایی و سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی در 5 ماه بعد از این واقعه است. در اینجا به عمده­ ترین پیامدها و نتایج واقعه 17 شهریور به طور اختصار اشاره می­ شود.

اسکندری گفت: به دنبال کشتار17 شهریور اراده و عزم رژیم در رویارویی با ملت ‏سخت ‏به تردید و تزلزل افتاد. چرا که شیوه‏های مرسوم اعم از سرکوب و سازش در عمل شکست‏خورده بود. اجرای حکومت نظامی که بر اساس نظریه مشاوران امنیتی و ساواک، بهترین سیاست ممکن جهت ‏برقراری امنیت و آرامش تلقی می‏شد، نتیجه عکس بخشید. انتشار جزئیات فاجعه 17 شهریور ، نفرت و انزجار ملی علیه حکومت را هرچه بیشتر برانگیخت و بحران و تنش را تا بالاترین حد ممکن افزایش داد و برتردید و دودلی شاه و ناکارآمدی سیاستهای دولت مهر تایید زد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار