حجت الاسلام حسین محققی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جهادپرس،گفت:عاشورا را باید پس از پدیده رسالت پیامبر (ص) و شهادت حضرت امیر (ع) بزرگترین و تاثیرگذارترین رخداد تاریخ اسلام بویژه در سده نخست دانست.
وی افزود:گرچه شماری از مورخان همچون طبری و محدثانی همچون بخاری و متکلمانی همچون ابوالحسن اشعری و عموما خواسته و از روی غرضورزی خواستند تا از کنار این رخداد بزرگ به سادگی گذشته و آن را کم اهمیت جلوه دهند و چشم خود را از بسیاری از اسرار و حقایق آن فرو بندند، اما عظمت و تاثیرگذاری این رخداد آن چنان شگرف و گسترده بوده و هست که هنوز برغم گذشت قریب 14 سده از آن در میان آثار، اندیشهها و فرهنگ مسلمانان، حضوری بس فعال و تاثیر گذار دارد .
امام جمعه منطقه قهاوند گفت: هرگاه بخواهیم تأثیر یک عامل مانند واقعهی عاشورا را در هویت فرهنگی یک جامعه بررسی کنیم، میبایست بتوانیم نشانههای این عامل را در ابعاد هویت فرهنگی بجوییم در واقع عاشورا تأثیر چندجانبهای بر هویت داشته و ابعاد مختلف آن را تغییر داده است که بعضاً عمیق و بعضاً سطحی و کمعمق هستند. اما پیش از پاسخ به این پرسش، میبایست ببینیم عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام چه ابعاد و مؤلفه ها یی دارد تا بتوان تأثیر آن را بر هویت جامعهی ایران بررسی نمود.
وی گفت: حال که از یک سو، هویت فرهنگی و از سوی دیگر، موضوع عاشورا و ابعاد آن شناخته شد، میتوان به نقش عاشورا در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان پرداخت. بدین منظور، برخی از مهمترین ساحتهای هویت فرهنگی متأثر از عاشورا (در هر سه بُعد) مورد بررسی و اشاره قرار میگیرد:
وی افزود: اولین کارکرد عاشورا در ساحت هویت فرهنگی، اثرگذاری عمیق بر اسطورههای ایرانیان شیعه است. ایرانیان که از دیرباز اسطورههای خود را در قالب ادبیات ریخته بودند، در طول تاریخ آرامآرام واقعهی عظیم عاشورا را نیز به باورهای اسطورهای خود وارد کردند و با آن درآمیختند.
وی بیان داشت:الگوگیری و شبیهسازی به اساطیر و بزرگان، همواره یکی از راههای هویتیابی و ساخت شخصیت است؛ چراکه انسان به دنبال کمالات و خوبیهاست و یافتن این خوبیها در اساطیر ممکن است.
وی گفت: عاشورا بر زبان عمومی مردم اثرگذار بوده و بسیاری از گزارههای مورد استفاده در ادبیات عامه از مفاهیم مرتبط با عاشورا استخراج شده است که نشان از پیوند عمیق عاشورا و هویت فرهنگی مردم دارد. عبارتهایی مانند صحرای کربلا، راست حسینی، سلام دادن بر اباعبدالله بعد از نوشیدن آب و... از جملهی این عبارتهاست.
محققی گفت: فرهنگ هر جامعه از دو بخش فرهنگ عمومی و خردهفرهنگها تشکیل شده است. فرهنگ عمومی براساس شناخت عمومی که یکی از اقسام شناخت و جامعهپذیری در جامعه است حاصل میشود.
وی بیان داشت:فرهنگ شهادتطلبی، که نمونهی بارز آن در انقلاب و جنگ تحمیلی دیده شد، از مؤلفههایی است که کاملاً ریشه در عاشورا دارد. صرفاً کافی است به شعارها، فضای گفتمانی و گفتوگویی جامعه در آن دوران نگاهی بیندازیم تا تأثیر عاشورا بر این حوزهها مشخص گردد.
وی افزود: بیشک اولین کارکرد عاشورا، بازتولید فرهنگ دینی درون جامعه خواهد بود که فرصتی است که با تکرار سالانهی خود، زمینهی بازتولید مؤلفهها و گزارههای هویتی مختص به خود را فراهم میآورد. از این رهگذر، میتوان بسیاری از گزارهها و آموزههای دینی را ایجاد یا تغییر داد.
دیدگاه شما