22. مهر 1396 - 13:05   |   کد مطلب: 5315
بازارهای قدیمی همدان از جمله بازار کفشدوزخانه به دلیل اینکه معرفی نشده‌اند و حتی یک تابلو در ورودی شهر برای معرفی این بازارها وجود ندارد از رونق افتاده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،بازار کفشدوزخانه یکی از بازارهای قدیمی و سنتی همدان است، این بازار قدمتی دیرینه داشته و نسل گذشته به خوبی این مکان را می‌شناسند، این بازار قبلاً برو بیایی برای خودش داشت به خصوص نزدیک مهرماه!

مغازه‌ها مملو از جمعیت بود و تقریبا هر همدانی برای خرید کفش سری به این مکان می‌زد، اما متاسفانه این بازار سنتی چندسالی است از رمق افتاده و گرد بی‌رونقی در مغازه‌های آن نشسته است؛ تا آن جا که شاید کسبه این بازار با چند مشتری گذری روز را شب می‌کنند.

با خودم فکر می‌کنم چرا  این بازار که یک میراث فرهنگی برای استان محسوب می شود این چنین از تب و تاب افتاده و به اجبار گوشه عزلت گزیده است، سری به این بازار زدم و با چند نفر از کسبه‌های قدیمی باب گفت‌وگو را باز کردم.

مردم خرید از پاساژ و مراکز تجاری را ترجیح می دهند

محمد اسکاف در کنج مغازه پشت پیشخوان نشسته بود جلو رفتم و از او در مورد دلیل بی‌رونقی بازار کفشدوزخانه پرسیدم، او پس از کمی سکوت اینگونه پاسخ داد: وضعیت بازار از حالت سنتی خارج شده و مردم خرید از پاساژ و مراکز تجاری را ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: تعدد مراکز خرید در سطح شهر حس تفریح و گردش را به افراد می دهد و آنها ترجیح می‌دهند این مراکز را برای خرید انتخاب کنند.

این کاسب با بیان اینکه مردم ترجیح می‌دهند برای خرید به مراکز مدرن بروند،  تصریح کرد: این مراکز تسهیلات و خدمات بیشتری از جمله پارکینگ و در دسترس بودن را در اختیار خریدار قرار می‌دهند.

گرایش به تنوع‌طلبی افراد را از بازار قدیمی دور کرده است

وی با عنوان اینکه نحوه خرید مردم نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است، اظهار کرد: مردم دیگر آن انسان‌های سنتی قبل نیستند و گرایش به تنوع‌طلبی از عواملی است که افراد را از مراکز خرید سنتی دور کرده است.

این کسبه قدیمی با بیان اینکه امروزه افراد به خرید به عنوان تفریح نگاه می‌کنند، ادامه داد: بازار سنتی حس تفریح یا گردش را به افراد نمی‌دهد و ترجیح می دهند با گشت و گذار در مراکز خرید روحیه خود را تقویت کنند.

وی محیط بازار کفشدوزخانه را محیطی سنتی و قدیمی معرفی کرد که متاسفانه مورد پسند نسل جدید نیست و افزود: عدم وجود پارکینگ نیز از عوامل مهم بی رونقی بازار سنتی است.

فرهنگ بازار همانند سابق نیست

اسکاف با اظهار تاسف از اینکه تعصبات در بازار به دست فراموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته حفظ حرمت از اولویت خاصی برخوردار بود اما امروزه این فرهنگ پسندیده به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با اعلام اینکه صفا و صمیمیت گذشته در بازار به چشم نمی‌خورد، ادامه داد: متاسفانه عدم مشتری‌مداری و تعصبات بیجا مانع بزرگ در بازار سنتی کفشدوزخانه به شمار می‌آید.

ورود اجناس چینی به اقتصاد بازار ضربه وارد کرد

این کسبه قدیمی با اظهار اینکه ورود اجناس چینی به اقتصاد بازار کفش ضربه وارد کرد، ادامه داد: کاسبان قدیمی به کار خود تعصب داشته و نهایت امانتداری را در تولید جنس با کیفیت نشان می‌دادند اما امروزه این اصل نادیده گرفته شد و ورود اجناس خارجی هم ضرر زیادی را وارد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه برخی افراد سود بیشتر را فدای کیفیت کرده و عملا از کم توجهی مردم سوء استفاده می‌کنند و در برخی مواقع اجناس بی‌کیفیت را به اسم چرم به خریدار تحمیل می‌کنند.

آقای اسکاف افزود: همه این عوامل سبب شد تا اعتماد مردم به بازار کمرنگ شده و از شور و حال، جنب و جوش قدیم در بازار سنتی همدان مخصوصا کفشدوزخانه خبری نباشد.

همدان مرکز کفش چرم در ایران بود

وی با اعلام اینکه همدان یکی از مراکز مهم کفش چرم در ایران بود، افزود: بهترین تولیدات چرم در این استان بود که متاسفانه امروز این گونه نیست.

این کاسب قدیمی با بیان اینکه بازار کفش نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است اظهار کرد: دستگاه پرس و تزریق در استان وجود ندارد و همین امر کاهش تولید کفش را موجب شده است، از طرف دیگر کفش تهران و تبریز هم بازار و مراکز خرید را اشباع کرده است.

وی ادامه داد: کارگاه‌های تولید کفش در استان وجود دارد اما متاسفانه به دلیل کمبود برخی صنایع نمی‌توانند با کفش تبریز و .. رقابت کنند.

بازار کفش نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است

اسکاف با اعلام اینکه بازار کفش همدان نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است، تصریح کرد: دستگاه‌های جدید و پیشرفت در تولید کفش از نیازهای اساسی استان است.

وی با عنوان اینکه نمی شود ره صدساله را یک شبه طی کرد افزود: کفش همدان نیازمند برندسازی و رقابت با استان‌های دیگر است که به این زودی محقق نمی‌شود.

بازار کفشدوزخانه مشتری قدیمی خود را دارد

این کسبه قدیمی بازار با بیان اینکه بازار کفشدوزخانه مشتری قدیمی خود را دارد که متاسفانه با رشد جمعیت افزوده نمی‌شوند؛ ادامه داد: آنچه در متن جامعه وجود دارد با مواردی که تصویب می‌کنند اختلاف زیادی دارد؛ برنامه‌ریزی صورت گرفته هم هیچ تناسبی با نیاز بازار ندارد.

وی با بیان اینکه رونق بازار نیازمند حضور پیشکسوتان این حوزه در تصمیم‌گیری‌هاست، گفت: بزرگان بازار باید در تصمیم‌گیری در مورد خود سهیم باشند.

تصمیمات تئوریک بوده و گره‌ای از مشکلات کسبه و بازار را حل نخواهد کرد

اسکاف با بیان اینکه تصمیمات تئوریک بوده و گره‌ای از مشکلات کسبه و بازار را حل نخواهد کرد، افزود: باید کار به بازار سپرده شود.

از آقای اسکاف تشکر کردم، کمی آن طرف‌تر یکی دیگر از کسبه نشسته بود، سلامش کردم، به گرمی پاسخ داد، فرصت را مغتنم شمردم و شروع کردم به سئوال کردن.

  این مغازه‌دار با بیان اینکه متاسفانه نسل جدید بازار کفشدوزخانه را نمی‌شناسند اظهار کرد: نسل جدید ترجیح می‌دهد که خرید خود را از پاساژ و مراکز خرید مدرن تهیه کنند.

آقای کلانتری با اظهار اینکه ورود اجناس چینی بازار رقابت را تقویت کرد، افزود: ورود اجناس چینی معایب زیادی برای کفش استان داشت اما در بالا بردن کیفیت اجناس ایرانی هم بی‌تاثیر نبود.

این کسبه قدیمی بازار ادامه داد: کفش چینی سبب شد تا تولید کنندگان به تنوع کالا نیز تمایل نشان داده و زیبایی ظاهری کفش نیز از اولویت‌ها قرار بگیرد.

عدم معرفی بازار سنتی برای نسل جدید معضلی بزرگ

وی با عنوان اینکه چهار سال است که درخواست نصب تابلو در میدان شهر را برای معرفی کفشدوزخانه داده‌ام، اما ترتیب اثر داده نشده است، افزود: معتقدم عدم معرفی این بازار سنتی برای نسل جدید خیلی معضل بزرگی است.

وی با بیان اینکه معرفی از نیازهای اصلی بازار سنتی است؛ افزود: بازار کفشدوزخانه از قدمتی دیرینه برخوردار است با فراموشی این بازارها به نوعی فرهنگ بومی استان نیز به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

نبود پارکینگ از دلایل دیگر بی‌رونقی بازار کفشدوزخانه

کلانتری نبود پارکینگ را از دیگر دلایل بی‌رونقی بازار کفشدوزخانه برشمرد و افزود: ایجاد پارکینگ و فضای مناسب برای بازدید افراد بومی و غیر بومی از بازارهای سنتی همدان از اولویت‌هاست.

رئیس اتاق اصناف همدان نیز با بیان اینکه معرفی بازار همدان از مهمترین اولویت‌هاست، بیان کرد: متاسفانه میراث فرهنگی و شهرداری در نصب تابلو و معرفی بازار سنتی همدان کوتاهی می‌کنند.

احمد گازرانی با اظهار تاسف از اینکه نمی‌دانم دلیل تعلل شهرداری و میراث فرهنگی در شناساندن بازار سنتی همدان چیست؟ تصریح کرد: اگر به دنبال جذب گردشگر برای استان هستیم نباید در معرفی بازار که از مهمترین اماکن گردشگری است؛ غافل شویم.

وی با عنوان اینکه از میدان چراغ قرمز به "بازار اصلی، کفشدوزخانه مسگرخانه "متاسفانه هیچ تابلویی برای معرفی وجود ندارد، تصریح کرد: اگر بازار سنتی همدان معرفی نشود، نباید انتظار رونق داشته باشیم.

رئیس اتاق اصناف همدان با اظهار اینکه ورودی بازار به دلیل هجوم دستفروشان مناسب نیست، تاکید کرد: نهادهای ذی‌ربط باید دست در دست یکدیگر فضا را برای رونق بازار قدیمی و به خصوص کفشدوزخانه مهیا کنند.

وی با تاکید براینکه بهترین کسبه در بازر قدیمی همدان و به خصوص کفشدوزخانه فعالیت دارند، اضافه کرد: این صنف با هزینه شخصی اقدام به مسقف کردن و کف‌سازی بازار برای رونق بازار و جذب گردشگر کرده‌اند.

اجناس خارجی بازار رقابت را داغ می‌کند

گازرانی با بیان اینکه اجناس خارجی برای ایجاد رقابت و تنوع جنس بسیار مناسب هستند، تاکید کرد: ورود اجناس خارجی، تولیدکنندگان را در تولید جنس مرغوب، با کیفیت و متنوع  ترغیب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کفش همدان با برند خارجی توزیع می‌شود، تاکید کرد: همدان در تولید کفش طبی زنانه حرف اول را در کشور می‌زند.

رئیس اتاق اصناف همدان ادامه داد: از طرف دیگر کفش همدان کفشی مرغوب بوده و طبق استاندارهای جهانی تولید می‌شود، فقط معرفی این امتیازات و ظرفیت‌ها نیازمند همت همگانی است.

با این تفاسیر تعلل در معرفی بازار سنتی همدان به خصوص بازار کفشدوزخانه با قدمتی دیرینه صحیح نیست، مگر نه این است که استاندار همیشه بر جذب گردشگر تاکید فراوان داشته و دارد، پس چرا در معرفی بازار به عنوان یکی از مهمترین اماکن توریست‌پذیر اهمال‌کاری می‌شود؟

از طرف دیگر حفظ هویت و فرهنگ هر استان وظیفه همه افراد ساکن در آنجا بوده و باید گفت برگشت رونق و بازدید گردشگر از بازار سنتی از جمله کفشدوزخانه در معرفی فرهنگ و قدمت استان بی تاثیر نخواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار