7. آبان 1396 - 8:10   |   کد مطلب: 5445
هر رفتاری که از انسان سر می زند، به منظور برآورده شدن یکی از نیازها و خواست های بدنی و روانی اوست.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،از مسائل مهم دوره نوجوانی، تشکیل هویت فردی و اجتماعی است. جست وجوی هویت شخصی و اجتماعی، به این وابسته است که نوجوان تشخیص دهد برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است تا برای آنها معیارهایی بیابد.

در این دوره، هویت یابی، مسئله ای دشوار می شود؛ چرا که نوجوان روز به روز تغییر می کند. در این دوران، او با مجموعه ای از تغییرهای روانی، فیزیولوژیکی، شناختی و نیز تقاضاهای اجتماعی جدید روبه رو می شود. در نتیجه، نوجوان به این مسئله که در چشم دیگران چگونه جلوه می کند، بسیار اهمیت می دهد و آن را با تصوری که از خود دارد، مقایسه می کند. از سویی، با این مسئله نیز روبه روست که چگونه نقش ها و مهارت هایی را که پیش تر آموخته است، با نیازهای آینده ارتباط دهد.

نیازهای نوجوان

هر رفتاری که از انسان سر می زند، به منظور برآورده شدن یکی از نیازها و خواست های بدنی و روانی اوست. اگر بتوان نیازهای مهم نوجوان را شناخت، می توان او را یاری کرد تا آنها را به خوبی و از راه درست ارضا کند. بعد از نیازهای بدنی و اولیه، نیازهای روانی در دوره نوجوانی بسیار مهم است که با توجه به محیط زندگی و موقعیت و آداب و رسوم اجتماعی، تفاوت دارد. برخی از این نیازها عبارتند از: نیاز به مهربانی و محبت، نیاز به امنیت و آسایش خاطر، نیاز به احترام، نیاز به استقلال، نیاز به تشخیص و قدردانی، نیاز به مذهب و فلسفه حیات، نیاز به داشتن هدف در زندگی، نیاز به احساس هویت و شناخت خود، نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، نیاز به احساس تعلق داشتن و مورد قبول گروه هم سالان بودن.

والدین؛ تکیه گاه نوجوان

خانواده، یکی از قوی ترین عوامل سازنده شخصیت اجتماعی نوجوان است. پدر و مادر به دلیل اهمیت خاصی که دوره حساس و دشوار نوجوانی دارد، می توانند با درک واقع بینانه موقعیت نوجوان و ارج نهادن به آن، خمیرمایه شخصیت جوانیِ نوجوان را شکل دهند. آنها به علت پایگاه عاطفی خاصی که دارند، می توانند نوجوان را در پناه خود گیرند؛ به ویژه آنکه نوجوان در وضعیتی نیست که از خانواده جدا شود و مستقل زندگی کند. فشارها و محدودیت های اجتماعی، نوجوان را به پناه خانه می کشاند تا بتواند برای ایجاد تعادل میان آرمان های خویش و حد و مرزهای جامعه، به پا خیزد. در این شرایط، والدین می توانند پناه گاه محکمی برای نوجوان باشند.

الگوهای دوران نوجوانی

از زیباترین و بامعناترین جلوه های انسانی، جوشش جهت دار وی به تعالی و تکامل است. کمال گرایی، به نوجوان نیز همچون بزرگ سالان و حتی بیش از آنان پویایی می بخشد و آرمانی نوین فرا راه زندگی او می آفریند. مذهب، از سرچشمه های اصیل و منابع قابل اتکایی است که می تواند کمال گرایی نوجوان را ارضا کند.

با معرفی الگوهای موفق به نوجوان و با شناخت آنها و تفسیر درست کمال گرایی، نوجوان به نقطه ای می رسد که از بی حاصلی و پوچی بسیاری از آرزوهای بشری آگاه می شود و آن گاه می تواند با نگاهی از سرِ آگاهی به جاده های پیش رو بیندیشد.

هویت در دوره نوجوانی

از مسائل مهم دوره نوجوانی، تشکیل هویت فردی و اجتماعی است. جست وجوی هویت شخصی و اجتماعی، به این وابسته است که نوجوان تشخیص دهد برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است تا برای آنها معیارهایی بیابد.

در این دوره، هویت یابی، مسئله ای دشوار می شود؛ چرا که نوجوان روز به روز تغییر می کند. در این دوران، او با مجموعه ای از تغییرهای روانی، فیزیولوژیکی، شناختی و نیز تقاضاهای اجتماعی جدید روبه رو می شود. در نتیجه، نوجوان به این مسئله که در چشم دیگران چگونه جلوه می کند، بسیار اهمیت می دهد و آن را با تصوری که از خود دارد، مقایسه می کند. از سویی، با این مسئله نیز روبه روست که چگونه نقش ها و مهارت هایی را که پیش تر آموخته است، با نیازهای آینده ارتباط دهد.

ارتباط اجتماعی نوجوان

نوجوان به دلیل استقلال خواهی و به دست آوردن آزادی عمل، در کردار خود، انس و ارتباطش را با خانواده کمتر می کند و به اجتماع پناه می برد. او در آنجا، در پی کسب مهارت های لازم، زندگی اجتماعی را تمرین می کند؛ از گروه و معیارهای گروهی دفاع می کند، به مقررات گروه وفادار است، در برابر آنها مطیع می شود و از این راه به دنبال به دست آوردن موقعیت و آرامش اجتماعی است.

بسیج دانش آموزی

بسیج، مجموعه ای است که در آن، فداکارترین و آماده به کارترین نوجوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن این کشور گرد آمده اند. بسیج، تشکیلاتی است که در آن، افرادِ پراکنده و تنها، به مجموعه ای سترگ، هماهنگ، آگاه، متعهد و بینا به مسائل کشور تبدیل می شوند. بسیج دانش آموزی، نهادی آموزشی است که با برنامه های نظام مند و ایجاد پایگاه های علمی، می کوشد گام مؤثری در ارتقای توان علمی و عملی دانش آموزان بردارد. این سازمان به منظور ایجاد روحیه هم یاری و مسئولیت پذیری و آمادگی دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی، از سوی نیروی مقاومت بسیج سپاه و با پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مقطع راهنمایی و متوسطه تشکیل شده است. در مدارس ابتدایی با توجه به شرایط و آمادگی دانش آموزان، واحدهای «امیدان بسیج دانش آموزی» با سازمان دهی مناسب با شرایط سنی آنها تشکیل می شود.

ویژگی های بسیج دانش آموزی

هر سازمان، مرکز یا نهادی، ویژگی های خاص خود را دارد. سازمان بسیج دانش آموزی نیز متناسب با وضعیت سازمانی خویش، دارای ویژگی هایی است که برخی از آنها عبارتند از: مطرح بودن دانش آموزان در مسیر فعالیت ها به عنوان رکن اصلی؛ متناسب بودن فعالیت ها با نیازهای روحی و عاطفی دانش آموز؛ امکان مشارکت اعضا در فعالیت های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و... متناسب با سیاست های نظام؛ ارائه برنامه ها و فعالیت های متناسب با سطح تحصیلی، ویژگی های روحی، سنی، جنسی و جسمی آنها؛ ادامه تحصیل در دانشگاه ها یا اشتغال به کار با ارائه پرونده آنها به مراکز مربوط.

دیدگاه شما

آخرین اخبار