9. آبان 1396 - 20:45   |   کد مطلب: 5498
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه 80 درصد دانشجویان ایده پرداز هستند، گفت: دانشگاه باید ایده را به محصول تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، حسن ختن‌لو ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه نسل اول دانشگاه‌ها در سال 1930 بر پایه آموزش بود، اظهار کرد: بعد از این سال علاوه بر وظیفه آموزش، پژوهش‌محوری نیز به وظایف دانشگاه‌ها افزوده شد.

وی با بیان اینکه از سال 1990 تاکنون نسل سوم دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پژوهش، محور کارآفرینی هم در رأس امور قرار دادند، افزود: این موضوع به طور جدی مدت چند سالی است که در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا با اظهار گلایه از اینکه مفهوم کارآفرینی در دانشگاه‌ها به خوبی تبیین و تعریف نشده و هنوز در مورد آن ابهاماتی برای مخاطبان وجود دارد، یادآور شد: باید در خصوص کلمه کارآفرینی که مفهوم عام استفاده می‌شود، شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه دانشگاه صرفاً ایجاد کار نیست، تصریح کرد: هدف از نسل سوم دانشگاه‌ها تربیت فارغ‌التحصیلان کارآفرین است، چرا که تربیت چنین افرادی علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود زمینه را برای اشتغال دیگران فراهم می‌کند.

ختن‌لو با بیان اینکه دانشگاه باید تربیت دانشجوی کارآفرین را به برنامه‌های خود اضافه کند تا بتواند در جامعه زمینه اشتغال را ایجاد کند، خاطرنشان کرد: باید به جایی برسیم که دانشجو کار اداری و پشت میزی را بعد از فارغ‌التحصیلی از ذهن خود خارج کند، در این شرایط می‌توانیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز کار زیادی در دانشگاه‌ها نشده است، گفت: باید دانشگاه‌ها را به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که همان دانشگاه‌های کارآفرین است حرکت دهیم و راه‌اندازی طرح کارستان نیز در همین راستا قرار دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه با همکاری‌هایی که با معاونت فرهنگی صورت گرفت این فرهنگ در دانشگاه‌ها نهادینه می‌شود، اظهار کرد: مهمترین وظیفه دانشگاه‌ها انتقال تکنولوژی ایده‌ها و تبدیل آن به محصول است.

وی با بیان اینکه مرکز رشد در دانشگاه وظیفه آن در راستای کارآفرینی است، گفت: در این شرایط ایده‌ها در اختیار شرکت‌های نوپا قرار گرفته و تمامی ایده‌ها تبدیل به یک محصول می‌شود و افراد دیگر را در قالب این ایده‌ها حمایت می‌کند.

ختن‌لو با تأکید بر اینکه دانشگاه قابلیت ایجاد شغل را برای مخاطبان خود ندارد، افزود: دانشگاه می‌تواند کارآفرین تربیت کند و ایده‌های‌آنان را به محصول تبدیل کند چرا که این فرایند می‌تواند شغل در جامعه ایجاد کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه مرکز رشد که در سال 81 در دانشگاه تأسیس و در سال 82 به بهره‌برداری رسید می‌توان قسمت کوچکی از کارآفرینی را در آن مشاهده کرد، افزود: از سال 82 تا 96 بیش از 150 شرکت در این مرکز پذیرفته شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از شرکت‌ها توانستند با موفقیت خارج شوند، تصریح کرد: در زمان فعالیت به این شرکت‌ها خدمات دفتری و اینترنتی و سایر خدمات دیگر ارائه می‌شود تا بتوانند ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند.

ختن‌لو با بیان اینکه از 150 شرکت حدود 100 شرکت توانستند به شرکت مستقل تبدیل شوند، افزود: در حال حاضر 30 شرکت نوپا در مرکز رشد داریم که 150 تا 200 نفر به صورت مستقیم در استخدام شرکت‌ها هستند و تعدادی نیز به صورت غیرمستقیم امرار معاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها در یک دوره یک ساله و سه ساله می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، یادآور شد: مرکز رشد کشاورزی با 20 شرکت نیز افتتاح می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بیش از 70 تا 80 درصد دانشجویان ایده‌پرداز هستند، گفت: تنها باید کاری کنیم که ایده‌ها به محصول تبدیل شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه طی یک دوسال اخیر بخش خصوصی بیشتر به دانشگاه نیاز پیدا کرده است، تصریح کرد: ما باید از این فرصت بدست آمده نهایت بهره را برده و امید است که بتوانیم تعاملات دو طرفه را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

دیدگاه‌ها

خوبه

دیدگاه شما

آخرین اخبار