25. دى 1396 - 8:58   |   کد مطلب: 6257
صادرات سیب‌زمینی از همدان بیش از 12 میلیارد لیتر آب خورد
تاراج آب در روزهای بی‌آبی
در شرایطی که استان همدان با تنش آبی شدید مواجه است در 9 ماهه امسال 14 هزار و 619 تن سیب‎زمینی از این استان به سایر کشورها صادر شد که برای این میزان سیب زمینی صادراتی بیش از 12 میلیارد و 572 هزار لیتر آب مصرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، در 9 ماهه امسال 14 هزار و 619 تن سیب‎زمینی به ارزش 5 میلیون و 712 هزار و 611 دلار از گمرک همدان به سایر کشورهای اروپایی و آسیایی بویژه عراق، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

ارزش هر کیلوگرم سیب‌زمینی صادراتی استان همدان به صورت میانگین 0.4 دلار برآورد شده است؛ یعنی اگر 2.5 کیلوگرم سیب زمینی را با هزینه‌های آب، کشت، تولید، برداشت، کارگر، بسته‌بندی و حمل ترانزیتی صادر کنیم تنها یک دلار برای کشور ارزآوری دارد.

امسال قیمت سیب‎زمینی در بازار داخلی بین 1000 تا 3000 تومان نوسان داشت و این در حالی است که قیمت پایه صادراتی آن در سال گذشته یک‌هزار و 320 تومان بود.

البته در اواخر سال گذشته به سبب تولید بیش از حد سیب‎زمینی در استان همدان، قیمت سیب‎زمینی حتی به 700 تومان کاهش پیدا کرد که البته ورود تولیدات سایر استان‎ها به همدان نیز سبب این موضوع شده بود.

برای تولید هر کیلوگرم سیب زمینی به طور متوسط حدود 860 لیتر آب مصرف می‌شود؛ یعنی صادرات 14 هزار و 619 تن سیب‌زمینی در 9 ماهه امسال برای استان همدان 12 میلیارد و 572 میلیون و 727 هزار لیتر آب خورده است و این همان فاجعه‌ای است که امروز در حال زمین‌گیر کردن کشور است.

این همه آب می‌توانست صرف تولید محصولات استراتژیک و درآمدزاتری شود که آب کمتری مصرف می‌کنند و صادرات هر کیلوگرم آنها چندین برابر بیشتر برای استان درآمدزاست؛ یا اینکه از مصرف این میزان آب در راستای ذخایر کشور جلوگیری می‌شد.

در شرایطی که استان همدان با تنش آبی شدید مواجه است شاهد مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی استان هستیم که متاسفانه راندمان آب در این بخش نیز 30 درصد است که به هیچ وجه مطلوب نیست.

سال زراعی گذشته(95-96) 23 هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیر کشت سیب زمینی قرار گرفت تا کشاورزان همدانی همچنان ثابت کنند بدون رقیب با تولید 970 هزار تن سیب زمینی در ایران یکه‌تازی می‌کنند.

تولید 970 هزار تن سیب زمینی در استان همدان 834 میلیار و 200 میلیون لیتر آب مصرف کرده که در شرایط خشکسالی مصرف چنین آبی برای این محصول کشاورزی که استراتژیک هم نیست جای بسی تعجب و شگفتی دارد.

البته امروزه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به این آمار افتخار کرده پشت تریبون‌ها این آمار پرطمطراق را اعلام می‌کنند تا ثابت کنند مدیریت یعنی اینکه هر چه داریم مصرف کنیم تا چیزی تولید شود ولی به این مسئله فکر نمی‌کنند که اگر آبی نباشد فردایی وجود ندارد که شما همچنان مدیر باشید.

به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سویی با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم. حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر 2 میلیارد و 680 میلیون متر مکعب بوده که سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر 1.948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.

به طور قطع نزولات جوی پاسخگوی نیاز سیب زمینی‌کاران نبوده و آنها برای تامین نیاز خود باید به ذخایر آیندگان و منابع آبی زیرزمینی دست‌اندازی کنند که متاسفانه این امر با کمترین مشکل از سوی کشاورزان در حال انجام است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار