11. بهمن 1396 - 13:44   |   کد مطلب: 6437
پروژه‌های پیاده راه سازی از طرح‌هایی است که به منظور حل مشکلات ترافیکی رینگ اول شهر همدان و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و اکنون با تاخیر در حال اجراست، این پروژه در میدان امام(ره) سبب خیر و کشف اشیای تاریخی در این محوطه شد.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، چند سالی است با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی در شهر همدان رفت‌ وآمد مردم با معضل ترافیک‌های رویرو شده و مشکلات و چالش‌های گوناگونی برای مردم بوجود آورده که به هیمن سبب مجموعه مسئولان شهری را به این امر وا داشت تا با ارائه راهکارهای متفاوت به‌دنبال حل این معضل باشند.

در همین راستا سال گذشته یکی از 6 خیابان اصلی شهر همدان در مرکز شهر یعنی مسیر خیابان بوعلی حدفاصل آرامگاه بوعلی و میدان امام (ره) که از خیابان‌های پرتردد شهر همدان است تبدیل به پیاده راه شده و علی‌رغم ایجاد برخی مشکلات برای همشهریان و کسبه اما به‌طور کلی مورد رضایت مردم و مسئولان قرار گرفت و حال باتجربه انجام این پروژه، امسال پروژه پیاده راه‌سازی میدان امام و خیابان اکباتان نیز در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفت البته طرح پیاده‌راه‌سازی در همدان از 10 سال قبل در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده بود.

عملیات اجرایی پیاده راه‌سازی این دو پروژه مردادماه سال 96 آغاز شد و اکنون پروژه پیاده راه‌‌سازی خیابان اکباتان همدان 90 درصد و پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان امام نیز منهای مرکز میدان که به سبب عملیات کاوش‌های باستانی 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

امسال بارش‌های کم در شهر همدان و می‌توان گفت تأخیر در شروع سرمای همدان سبب شد تا این دو پروژه نیز تا چند روز اخیر فعال باشد و اجرای آن ادامه داشته باشد ولی در چند روز اخیر با شروع بارش باران و برف و سرمای شدید ادامه اجرای پروژه‌های به‌طور کامل متوقف‌ شده است.

چندی پیش معاون شهردار همدان قول افتتاح این دو پروژه را در دهه فجر امسال اعلام کرد ولی بهره‌برداری از این پروژه نهایتاً تا پایان سال انجام می‌شود بحثی که باقی می‌ماند این است که این پروژه منهای مرکز میدان به بهره‌برداری می‌رسد یا خیر!

چندین سؤال در ذهن مردم وجود دارد که تکلیف اشیای تاریخی که از مرکز میدان یافته شد چه می‌شود و موزه مرکز همدان به چه شکل اجرا می‌شود، سختی تردد به میدان مرکزی همدان تا کی ادامه دارد؟

از سوی دیگر اخیرا شهردار همدان در خبری از پیاده‌راه‌سازی بخشی از بلوار ارم خبر داده است.

عباس صوفی عنوان کرده است: برنامه ویژه‌ای برای بلوار ارم پیش‌بینی شده که براساس آن کار ترکیبی در زمینه مبلمان شهری، آسفالت و سنگ‌فرش رخ‌داده و پیاده‌راه‌سازی این بلوار تعریض و به نوعی بخش قابل توجهی از این بلوار به پیاده‌راه تبدیل می‌شود.

وی در این مورد بیان کرد: کمی پیاده‌راه گسترش پیدا می‌کند و فضای بیشتری برای تردد و پیاده‌روی مردم در نظر گرفته شده که سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. این پروژه کار بزرگتری نسبت به پروژه میدان امام است و اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

در این گزارش و در گفت‌وگو با برخی اعضای شورای اسلامی شهر همدان، شهرداری همدان مباحث مطرح‌ شده مورد بررسی قرار گرفته است که مشروح آن در ذیل می‌آید:

پیاده راه اکباتان 90 درصد و پیاده راه میدان امام 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای‌شهر همدان با بیان اینکه طرح پیاده راه‌سازی خیابان‌های رینگ اول همدان قرار بوده در سال 84 اجرا شود گفت: پروژه پیاده راه‌‌سازی خیابان اکباتان همدان 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان امام همدان منهای موزه مرکز میدان حدود 85درصد پیشرفت دارد.

رحیمی فر با اشاره به اینکه بارش‌ها پروژه را کاملاً متوقف کرده است بیان کرد: به خاطر یخبندان و بارش برف ادامه عملیات اجرایی متوقف شده ولی نگرانی برای این دو پروژه وجود ندارد و برآورد ما این است که تا پایان امسال بهره‌برداری از پروژه‌ خیابان اکباتان را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: پروژه میدان امام همدان نیز پیشرفت خوبی دارد ولی به سبب کشف اشیای تاریخی در میدان مرکزی همدان، چندین مدل در کمیسیون خدمات شهری ارائه شد و میراث فرهنگی بر روی یک مدل تاکید داشت که موزه درجا در آنجا انجام می‌شود که در صورت مساعد بودن شرایط جوی این پروژه نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه برای طرح میدان مرکزی همدان چندین مدل از چندین کشور مطرح شد بیان کرد: این مدل‌ها وقت و بودجه خود را می‌طلبد که اکنون یک مدل توسط میراث فرهنگی نهایی شده است.

وی اعلام کرد: انتخاب طرحی که قرار است اجرایی شود بر عهده میراث فرهنگی بوده و مجری طرح نیز شهرداری است ولی این بخش مجزا از پروژه میدان امام است و اگر شرایط جوی اینگونه نمی‌شد امیدوار بودیم که این دو پروژه در دهه فجر به بهره‌برداری برسد. 

رحیمی فر افزود: این طرح به این گونه است که موزه شیشه‌ای بوده و اطراف آن همانند استادیوم پله تعبیه می‌شود تا مردم بتوانند از اشیا دیدن کنند و این مدل آخری بود که در کمیسیون خدمات شهری بررسی شد.

هیچ بودجه ای از سوی استانداری به پروژه‌های پیاده راه سازی تخصیص داده نشده است

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای‌شهر همدان با بیان اینکه تاکنون هیچ بودجه ای از سوی استانداری به این پروژه تخصیص داده نشده است افزود: برای پیاده‌راه‌های اکباتان و میدان امام هیچ اعتباری داده نشده است و در مجموع هزینه دو پروژه 10 میلیارد تومان است که این مبلغ منهای موزه است.

وی اظهار داشت: تعهدات شهرداری در بحث اوراق و پرداخت‌های نقدی انجام شده و تنها بخش تهاتری آن باقی مانده است که باید به جای میزان بدهی شهرداری، املاک داده شود که این نیز در حال انجام است و به طور تقریبی می‌توان گفت از شهرداری بستانکاری ندارند.

به دنبال تغییر شکل عملکرد ترافیکی بلوار ارم به عملکرد اجتماعی هستیم

رحیمی فر در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر پیاده‌راه شدن بلوار ارم مطرح کرد: این طرح یک ایده است که شهردار آن را مطرح کرده است، بلوار ارم اکنون عملکرد ترافیکی دارد و باید این عملکرد ترافیکی به شکلی به عملکرد اجتماعی تغییر یابد.

 رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای‌شهر همدان اظهار داشت: در مورد این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام بگیرد ولی احتمال این وجود دارد که پیاده راه و باند دوچرخه در بلوار در نظر گرفته شود ضمن اینکه امکان تردد سواری نیز پیش بینی شود که به طرح پیشنهادی و مصوب شده بستگی دارد که در این صورت مراجع ذی صلاح چون کمیسیون ماده 5 نیز باید طرح را بررسی کرده و نظر دهند.

وی با تاکید بر لزوم قانون محوری تصریح کرد: به نظرم آنچه باید در اجرای پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد احترام به قوانین بالا دستی و برنامه محور بودن است یعنی اگر پروژه‌ای در برنامه آن سال قرار داشت و بودجه آن هم پیش بینی شده بود را باید اجرا کنیم.

رحیمی فر عنوان کرد: ما باید اهمیت اجرای برخی پروژ‌ه‌ها را براساس اسناد بالادستی بسنجیم مثلا در بخشی از قوانین کشور فعالیت‌های مغایر با محیط زیست ممنوع شده است پس حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار می‌گیرد از طرفی در بحث شکوفایی شهری نیز یکی از مولفه‎ها، پایداری زیست محیطی است برهمین اساس باید ببینیم پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و 4 خیابان اصلی شهر از این نظرچه وضعیتی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: بر اساس روال امروزی ما باید ضمن توجه به حفظ محیط زیست به سمت تحرک و پویایی شهروندان حرکت کنیم که از این منظر پروژه ساخت پیاده راه‌ در این عرصه قرار می‌گیرد.

پیاده‌راه سازی در همدان  نشاط شهروندان و کاهش ترافیک را به‌دنبال دارد

وی اظهار داشت: پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های اصلی شهرسبب ایجاد تحرک و نشاط در شهروندان شده و به نوعی با کاهش ترافیک به حفظ هوای پاک و سرمایه‌های تجدید ناپذیر ملی مانند سوخت های فسیلی کمک می‌کند.

رحیمی‌فر تاکید کرد: در کنار این موضوع پروژه‌هایی مانند ساخت اتوبان، پارکینگ و غیره اشتیاق مردم به استفاده از خودرو که آن‌هم معمولا تک سرنشین استفاده می‌شود را در جامعه افزایش می‌دهد بنابراین وقتی این دست مباحث را کنار هم گذاشته و بررسی می‌کنیم آن وقت اهمیت ساخت پیاده‌راه نیز معلوم می‌شود.

برای اجرایی شدن سایت موزه منتظر تایید میراث فرهنگی هستیم 

شهردار همدان با بیان اینکه امسال و سال آینده پیاده‌راه‌سازی چهار خیابان منشعب از میدان امام(ره) در همدان در دستور کار نیست  گفت: کارهای سازه‌ای و سنگفرش میدان امام و خیابان اکباتان تمام شده است و نزدیک به 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عباس صوفی اظهار داشت: میدان امام یک ماه دیگر و خیابان اکباتان کمتر از این مدت زمان می‌برد، امروز بحث مبلمان و طراحی سیما و منظر مورد بحث است که مصوبه داشته و برنامه نصب همزمان شروع می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد سایت ـ موزه در میدان امام(ره) نیز گفت: طرح نهایی به تایید سازمان میراث فرهنگی در همدان رسیده و منتظر تایید سازمان میراث فرهنگی تهران هستیم تا سایت ـ موزه اجرایی شود.

شهردار همدان اعلام کرد: باید قبل از پایان سال میدان امام و اکباتان به بهره‌برداری برسد و تلاش شهرداری نیز بر این است تا دهه فجر امسال سنگ فرش خیابان اکباتان و میدان امام افتتاح شود.

هیچ خودرویی اجازه ورود به میدان امام را ندارد

صوفی درباره نحوه تردد خودروها در خیابان‌های منتهی به میدان امام گفت: برای سواری‌ها ابتدای هر خیابان دوربرگردان بزرگ طراحی ‌می‌شود تا از آن دوربرگردان استفاده کنند، هیچ خودرویی اجازه ورود به میدان امام را نخواهد داشت مگر در موارد خاص به خودروهای امدادی این امکان داده شود.

وی بیان کرد: برای تردد اتوبوس‌ها نیز طراحی به گونه‌ای است که امکان تردد از یک ششم خیابان وجود داشته باشد و تردد از خیابان تختی به شهدا و خیابان باباطاهر به شریعتی فراهم می‌شود تا براساس طرح جامع اتوبوس‌ها به رینگ دوم منتقل شوند.

صوفی گفت: درباره پیاده‌راه‌سازی چهار خیابان دیگر منتهی به میدان امام همدان نیز این موضوع فعلا در برنامه نیست و در بودجه سال 97 برنامه‌ای برای پیاده‌راه‌سازی دیگر خیابان‌ها وجود ندارد.

همدان نیازمند تعاملات اجتماعی است

شهردار منطقه یک نیز با تأکید بر اینکه همدان به فضاهایی که تعاملات اجتماعی در آن رخ دهد، نیازمند است، اظهار داشت: اتصال پیاده‌راه بوعلی به میدان امام و خیابان اکباتان ظرفیت بالایی را ایجاد می‌کند به طوری‌که بازار سنتی همدان، خیابان اکباتان و تپه هگمتانه به آرامگاه بوعلی وصل می‌شوند و به رونق بازار و گردشگری همدان کمک می‌کند.

وی درباره وضعیت پارکینگ‌ها در شهر همدان عنوان کرد: در حال حاضر تقاضایی برای پارکینگ اضافی وجود ندارد اما با این وجود شهرداری ملزم به ایجاد پارکینگ است و هم‌اکنون پارکینگ آقاجانی‌بیگ و کبابیان در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه در اصول شهرسازی به دو گونه با ترافیک برخورد می‌شود، تصریح کرد: عریض‌سازی خیابان‌ها و ایجاد پل در شهر و از طرفی گران کردن حمل و نقل شخصی و تمرکز بر روی حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات در راستای برخورد با ترافیک است.

فتحیان‌نسب با بیان اینکه در مدیریت شهری باید به جای اینکه حمل و نقل شخصی را سخت و حمل و نقل عمومی را آسان کنیم، گفت: در اطراف میدان امام(ره) نزدیک به 8 پارکینگ احداث شده به‌طوری‌که در مجتمع مهستان، پاساژ شهرآرا و بازار زرگرها پارکینگ‌های عمومی با ظرفیتی بیش از 2000 خودرو وجود دارد.

پروژه پیاده‌راه‌سازی میدان امام و خیابان اکباتان نهایتا در دهه فجر و یا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد ولی سایت ـ موزه میدان امام(ره) همزمان با پروژه افتتاح نمی‌شود چراکه هنوز کاوش‌های این میدان ادامه دارد و از سوی دیگر طرح سایت ـ موزه در گیر و دار تایید میراث فرهنگی همدان و تهران است.

به‌نظر می‌رسد طرح پیاده‌راه سازی رینگ اول خیابان‌های منتهی به میدان امام(ره) همدان از سوی مسئولان حوزه شهری مورد قبول و رضایت قرار گرفته است اما لازم است مدیران شهرداری علاوه بر سرعت اجرای طرح بر مسائلی همچون ایجاد پارکینگ در رینگ دوم شهر،پیوست فرهنگی طرح‌ پیاده‌‌راه‌سازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی همدان انتخاب طراحی فاخر و زیبا با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری شهر همدان و نیز در نظر گرفتن رفاه و سهولت کسبه و سایر مردم برای ایاب و ذهاب تدابیر لازم را در نظر داشته باشند.

گزارش از مریم رحیمیان انور

انتهای پیام/ ع

دیدگاه شما

آخرین اخبار