28. اسفند 1396 - 21:27   |   کد مطلب: 6830
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه روند مهاجرت روستائیان به شهرها افزایش یافته است،گفت:دهیاران روستاییان را در زمینه استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی توجیه کنند.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عصر امروز در جمع بانوان دهیار شهرستان ‌ملایر، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه و پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد اشتغال در روستاها، نمایندگان تصویب کردند که دولت باید ساز و ‌کار و تدابیری برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و برعکس را داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه دولت به دنبال احیاء اشتغال در روستاها است و در این زمینه تسهیلات خوبی پیش شده که دهیاران وظیفه دارند روستاییان را در  زمینه توجیه کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز با وجود امکانات برق، گاز راه و آب و غیره در روستا‌ها، شاهد خالی شدن روستاها هستیم، بیان داشت: روستاها امروز تبدیل به مرکز کهن‌سالان شده و روند مهاجرت روستائیان به شهرها افزایش یافته است.

کاظمی تصریح کرد: در گذشته روستائیان ما روی پای خودشان بودند و با درآمد اندکی که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها روستا به دست می‌آوردند، زندگی می‌کردند اما امروز توقع روستائیان افزایش یافته و به دنبال امکانات بیشتر هستند و برای به دست آوردن رفاه بیشتر به شهرها مهاجرت می‌کنند.

کاظمی با تاکید بر اینکه ما از خالی شدن روستاها لطمه می‌بینیم گفت: فرهنگ و تمدن روستایی برای ما مهم و ‌کارساز است و اگر روند مهاجرت روستائیان و خالی شدن روستاها به همین منوال ادامه یابد فرهنگ و تمدن گذشته ما به شدت آسیب می‌بیند .

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: با توجه به نامگذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، این بدان ‌معناست که تکیه ما باید بر توانمندی‌های بومی و منطقه‌ای باشد و بتوانیم با استفاده از توانمندی‌ و ظرفیت‌های منطقه از مهاجرت روستائیان جلوگیری کنیم.

کاظمی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و پیش‌بینی تسهیلات ویژه در این راستا تصریح کرد: اگر بتوانیم تحولی در ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود منطقه مانند قالی بافی، دامپروری، مروار بافی، صنعت مبل و‌ منبت و محصولات باغی ایجاد کنیم‌ قطعا ‌منبع درآمدی حاصل می‌شود که از مهاجرت روستائیان جلوگیری می‌کند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دهیاران پل ارتباطی بین مردم و مسئولان بوده و به عنوان خانواده دولت در روستاها خدمات ارائه می‌دهند، گفت: با توجه به اینکه دولت تسهیلات خوبی در زمینه اشتغال روستایی پیش‌بینی کرده‌، این وظیفه سنگین به عهده دهیاران است که‌ چگونگی استفاده از این تسهیلات را برای مردم توجیه کنند تا بتوانیم قدمی موثر در زمینه ایجاد اشتغال روستایی برداریم.

کاظمی‌ ادامه داد: بانوان دهیار با توجه به ارتباط خوبی که در روستا و شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستاها دارند، می‌توانند‌ با توجه به ظرفیت‌های شهرستان شامل صنایع دستی، قالی‌بافی، مرواربافی و غیره زمینه اشتغال روستایی خوبی را برای بانوان ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: با وحدت، تعامل و برگزاری کلاس های آموزشی، اطلاع رسانی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی در فضای مجازی با کمک دهیاران می‌توانیم در شهرستان ملایر بیشترین سهمیه را از تسهیلات اشتغال روستایی جذب کنیم.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه‌ این نهضت و‌ نظام متعلق به همه مردم است و خون صدها شهید برای این حفظ این نظام به زمین ریخته شده است گفت: اینکه امروز تقصیرها را گردن یکدیگر بیندازیم کار درستی نیست و این ‌مشکلات اتفاق افتاده و همه اقشار مردم درگیر هستند ولازم است همه احساس مسئولیت کنند و به سمت و سوی حل مشکلات برویم.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: اگر بتوانیم با استفاده از تسهیلات تخصیص یافته و ایجاد تحول در توانمندی‌ها و‌ ظرفیتهای بومی و منطقه‌ای اشتغال روستایی در شهرستان ملایر را رونق دهیم قطعا گام بزرگی در راستای کاهش بیکاری و‌ معضلات اجتماعی در شهرستان برداشته می‌شود.

کاظمی شناسایی ظرفیت‌ها و ‌مزیت‌های شهرستان و برنامه‌ریزی مدون و ارائه راهکارهای مطلوب در راستای استفاده بهینه و بهره‌وری موثر از همه ظرفیت‌های شهرستان را‌ اقدامی مهم در زمینه ایجاد اشتغال در ملایر دانست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار