به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،در شرایطی که تحریم های مختلفی علیه ایران وضع شده و مراودات تجاری کشور را با مشکل مواجه کرده است یکی از بهترین راه های حفظ درآمد ارزی کشور فروش بنزین است چرا که کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و پاکستان نیاز زیادی به بنزین تولید ایران دارند.
بعد از اعلام لزوم صدور کارت سوخت و پیگیری ها برای به نتیجه رساندن کارت سوخت و صدور آن برای همه مالکان خودرو این شائبه به وجود آمده است که هدف از احیای کارت سوخت دو نرخی و به تبع گران شدن بنزین است اما وزارت نفت مطلقاً اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد.
تصمیم قطعی برای سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است
جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اظهارداشت: در رابطه با سهمیه بندی بنزین هنوز تصمیم قطعی و نهایی گرفته نشده است و لازم است که این موضوع به بحث گذاشته شود تا راهها و روشهایی که برای اجرای این طرح وجود دارد بر اساس هزینههای آن و با توجه به شرایط فعلی کشور بررسی شود تا روشی که هزینه کمتری برای کشور ایجاد می کند انتخاب شود.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی و هزینههایی که اجرای این طرح دارد، باید همه جناح های کشور پای کار بیایند تا اجماعی در این زمینه صورت گیرد، تجربه ثابت کرده در سالی که انتخابات است تصمیماتی که موجب هزینه و محدودیت برای مردم شده و اجرای آن پیامدهای زیادی دارد معمولا به جمع بندی و نتیجه نمی رسد.
پیشنهادهایی که در حوزه بنزین داده میشود غالباً رویکرد انتخاباتی دارد
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه دولت در موضوع سهمیه بندی بنزین پیشگام نشد تشریح کرد: در فراکسیونهای مجلس هم به هیچ وجه درباره این موضوع صحبتی نمی شود و طراح ها و پیشنهادهایی هم که توسط برخی از نمایندگان ارائه می شود به جای بهبود وضعیت موجود آن را بدتر می کند چراکه بیشتر این طرح ها با رویکرد انتخاباتی است.
میرزایی با بیان اینکه نگاه نمایندگان در زمینه سهمیه بندی سوخت بیشتر به توزیع درآمدهای حاصل از آن میان اقشار است گفت: این کاری بیهوده است که بنزین سهمیه بندی شود و مجدد پول حاصل از این سهمیه بندی را در میان مردم توزیع کنند در حقیقت این روشی را که دنبال می کنند فرقی با شرایط فعلی ندارد پس چرا طرحی اجرا شود که فقط از لحاظ روانی تاثیر منفی روی اقتصاد کشور می گذارد.
با احیای کارت سوخت میزان قاچاق بنزین در کشور مشخص میشود
وی با اشاره به اینکه در این مرحله از طرح جدید سهمیه بندی فقط استفاده ازکارت سوخت الزامی می شود توضیح داد: اجرای این طرح عمدتا برای مدیریت و کنترل مصرف سوخت و بدست آوردن اطلاعاتی برای ارزیابی میزان قاچاق بنزین و مناطقی که قاچاق سوخت انجام می شود، است تابتوانند وضع موجود سوخت کشور را مدیریت کنند.
عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه پیشنهادات و طرح هایی که توسط نمایندگان ارائه می شود بیشتر رویکرد انتخاباتی دارد خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان به دنبال این هستند، در آمدهای حاصل از سهمیه بندی بنزین را به نحوی توزیع کنند که رضایت جامعه را بدست آورند تا دوباره بتوانند با کسب رای مردم به مجلس راه پیدا کنند.
میرزایی با تاکید براینکه طرحها و پیشنهادات نمایندگان با این رویکرد انتخاباتی، هیچ تاثیری روی توسعه اقتصاد کشور ندارد و وضع موجود را تغییر نمی دهد بیان کرد: این طرح ها و پیشنهادات موجب صرفه جویی در مصرف بنزین نمی شود و در صورتی هم که منجر به صرفه جویی شود به گونه ای دیگر در آمدهای حاصل از این صرفه جویی ها را به هدر می دهند.
وی با بیان اینکه این مرحله از سهمیه بندی بیشتر برای مدیریت مصرف بنزین اجرا میشود یادآوری کرد: طرحی که در مجلس پیشنهاد شد و بر اساس آن به جای خودرو برای هر ایرانی در ماه سهمیه ای در نظر گرفته میشد به دلیل ایرادات و عدم تاثیری که در صرفه جویی بنزین داشت توسط نمایندگان مجلس رد شد.
عضو کمیسیون انرژی مطرح کرد: به نظر می رسد در دولت، مجلس و جناح های سیاسی کشور به هیچ وجه راجع به مسائل اساسی جامعه بحث و گفت و گو نمی شود باید جناح های سیاسی از طریق فراکسیون های وابسته به خود در مجلس مسائل اساسی کشور را در قالب طرح ارائه کنند تا در مجلس برای آن قانون وضع شود.
میرزایی با تاکید بر اینکه دولت قصد ندارد به تنهایی مسئولیت سهمیه بندی بنزین را بپذیرد بیان کرد: فراکسیون های مجلس هم در زمینه سهمیه بندی بنزین خلاقیت و ابتکار عملی ندارد چرا که این تصمیمات برای آن ها هزینه و تبعات دارد.
وی گفت: دولت موافق سهمیه بندی بنزین است ولی در این شرایط حاضر نیست به تنهایی این طرح را عملیاتی کند و با توجه به ایده سهمیه بندی بنزین و آنچه که در دوره گذشته این سهمیه بندی تجربه شد به نظر می رسد اجرای این طرح با ساز و کاری متفاوت نسبت به گذشته طرفداران زیادی نداشته باشد.
عضو کمیسیون انرژی در پایان تاکید کرد: جا دارد دولت در زمینه سهمیه بندی پیشنهادهای خود را با در نظر گرفتن همه جوانب ارائه کند و برنامه های خود را برای اجرای این طرح در میان احزاب و تشکل های سیاسی به بحث گذارد تا جناح های سیاسی با برگزاری جلسات مشترکی بتوانند به یک جمع بندی نه با نگاه و رویکرد انتخاباتی بلکه با نگاه به منافع ملی و توسعه کشور برسند و سه فراکسیون وابسته به این جناح ها در مجلس نیز آن را پیگری کنند. این موضوع را در قالب لایحه دولت یا طرح پیشنهادی نمایندگان به مجلس ارائه شود تا پس از بررسی و تصویب در مجلس با همراهی و کمک همه جناح ها عملیاتی شود.
دیدگاه شما