4. آبان 1398 - 7:37   |   کد مطلب: 7752
با توجه به تغییرات معنادار سبک زندگی افراد جامعه پزشکان براین باورند سبک زندگی غلط شیب بروز سرطان را تند کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، سرطان یک بیماری غیر واگیر و خطرناکی است که عوامل محیطی و سبک زنگی مردم تاثیر زیادی در شیوع آن دارد. اگر چه این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است اما در صورت ابتلا به آن، بار فشار روحی و هزینه‌های زیادی را برای بیمار، خانواده و دولت به همراه دارد.

دفتر خبرگزاری تسنیم در همدان در راستای افزایش سواد سلامت مردم و آگاهی بخشی در خصوص راه های پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری و چالش‌هایی که بیماران با آن مواجه‌اند، با بهره گیری از مسئولان و متخصصان این رشته اقدام به برگزاری میزگرد کرده است.

شیوع سرطان در استان همدان شیب صعودی دارد

کارشناس مبارزه و کنترل سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در این میز گرد با بیان اینکه سرطان یک بیماری با شیوع افزایش یابنده است، اظهار داشت: در استان همدان نیز هر سال میزان بروز سرطان در حال افزایش است.

دکتر شراره نیک سیر تصریح کرد: بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، در 20 سال آینده به میزان بروز سالیانه سرطان 70 درصد افزوده می‌شود. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده وشیب صعودی شیوع سرطان در ایران هم مطابق با پیش بینی بهداشت جهانی پیش می‌رود.

وی مهم ترین عامل افزایش شیوع سرطان را مربوط به افزایش سن امید به زندگی و بالا رفتن سن جمعیت دانست و ابراز کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در سال 95 در کشورمان انجام شد و سبک زندگی مردم که مرتبط با ابتلا به سرطان است را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که 90 درصد ایرانی‌ها دارای کمترین فعالیت بدنی بوده و 23 درصد آنها دچار چاقی هستند.

کارشناس مبارزه و کنترل سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان افزود: بر اساس این تحقیق، 88 درصد از مردم میزان نمک مصرفی‌شان بیشتر از حد استاندارد بوده و 14 درصد هم سیگاری هستند.

نیک سیر با تاکید بر اینکه فعالیت ناکافی بدن با ابتلا به برخی سرطان ها در ارتباط است، اظهار داشت: سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه از سرطان هایی است که شیوع آن در افراد کم تحرک و چاق بیشتر است. همچنین 5 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان مربوط به بیماران با فعالیت بدنی اندک است.

2762 مورد ابتلا به سرطان در طول یک سال رخ داد

وی با بیان اینکه هر روز بر تعداد آمار بیماران مبتلا به سرطان افزوده می‌شود، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سال 95، در طول یک سال 2 هزار و 762 مورد جدید به آمار بیماران سرطانی افزوده شده است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان ها در استان همدان مربوط به سرطان‌های پوست، معده، سینه و روده بزرگ است، ابراز کرد: 57 درصد از بیماران مبتلا به سرطان مربوط به مردان بوده و 43 درصد را نیز زنان تشکیل داده‌اند.

به سرطان دچار نشوید

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان گفت: آسان ترین راه مبتلا نشدن به سرطان، «پیشگیری» از آن است که با اصلاح شیوه زندگی و عادات مناسب غذایی و دوری از رفتارهای پر خطر می‌توان به آن دست یافت.

دکتر محمد عباسی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه قسمت اعظمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است، اظهار داشت: سیگار، چاقی، ابتلا به کبد چرب، مصرف غذاهای فست فود و کنسروی، نوشیدنی‌های سرشار از قند مانند ماء الشعیر و استفاده از لوازم آرایشی سرب دار، همگی از عوامل خطرزایی است که با دوری از آن می‌توان به راحتی از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری کرد.

«رنگ مو» خطر ابتلا به سرطان غدد لنفاوی را افزایش می‌دهد

وی با تاکید بر اینکه استفاده مکرر از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان لنفاو را در خانم‌ها افزایش می‌دهد، اظهار داشت: مصرف رنگ موی مشکی به مراتب خطرناک تر از سایر رنگ‌ها است.

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان گفت: آلودگی‌های صنعتی و شیمیایی، استرس روزانه، سبزیجات آلوده به فاضلاب و سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی، همگی از عوامل خطرزای شیوع سرطان است.

از غذاهای سنتی و خانگی استفاده کنید

عباسی بیان اینکه متاسفانه این روزها مردم تمایلی به مصرف انواع آش و غذاهای خانگی ندارند، ابراز کرد: بسیاری از غذاهای آماده از مواد غذایی نامناسب و ناسالم تهیه می‌شود و استفاده از روغن های ناسالم، مواد نگهداره، رنگ‌های مصنوعی، انواع سس‌های پر چرب، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

وی  در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت درمان سرطان در کشور و استان همدان پرداخت و ابراز کرد: درمان سرطان یک درمان تیمی است که وابسته به چندین رشته تخصصی است. جراح، متخصص پرتو درمانی ، متخصص درمان‌های سیستمیک، مددکاری اجتماعی و روان شناس جزء این تیم هستند.

این آنکلوژیست افزود: درمان سرطان متعدد است  و در برخی موارد ممکن است درمان فقط جراحی باشد، مثلا در بیشتر موارد درمان اصلی سرطان پوست که شایع ترین سرطان جهان است، جراحی است. پس میتوان گفت جراحی رکن درمان قسمت اعظمی از سرطان‌ها است.

عباسی با بیان اینکه  سرطان‌ها را از دیدگاه سرطان شناسی به دو گروه کلی سرطان‌های تو پر و سرطان‌های سیستم خونساز و غدد لنفاوی طبقه بندی می‌کنند،  اظهار داشت: در  سرطان‌های خونساز و لنفاوی جراحی عمدتا نقش تشخیصی دارد، مثلا فردی که  با غده لنفاوی بزرگ زیر بغل یا گردن مراجعه می‌کند، نقش  جراحی  در این مورد این است که باید از آن نمونه برداری و مورد آزمایش و تشخیص قرار دهد. تشخیص سرطان صرفا بر اساس تشخیص آزمایشگاه بوده و  تشخیص بالینی نیست. اگر تمام مدارک  موید این باشد که فرد ابتلا به سرطان است، پذیرش آن منوط به تایید و تشخیص آزمایشگاه و پاتولوژی است.

نبود  فوق تخصص جراحی سرطان از ضعف‌های استان همدان است

وی در تعریف سرطان‌های توپر گفت: تمام سرطان‌ها به غیر از مواردی که ذکر شد در دسته سرطان های توپر قرار می‌گیرد. جراحی نقش بسیار حیاتی در درمان سرطان‌های توپر دارد اما متاسفانه در استان ما فوق تخصص جراحی سرطان وجود ندارد. این یک رشته فوق تخصصی است که در دنیا ارائه می‌شود. در استان  ما جراحان عمومی و متخصص با توجه به نوع سرطان وارد جراحی می‌شوند. در زمینه فوق تخصصی  در استان همدان فقط  یک جراح فوق تخصص در زمینه سرطان زنان وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان شناسی با تاکید بر اینکه  رشته  فوق تخصص جراحی  فعلا  در ایران ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: اما باید ایجاد شود چون تعداد فوق تخصصان این رشته بسیار نایاب است باید پذیرش خارج از کشور بگیرند و پس ازدریافت آموزش ها به کشور بازگردند این رشته را راه اندازی کنند.

عباسی با بیان اینکه پزشکی مرتب در حال گسترش است و احتمال است  در سال 2020 هر 6 ماه یک بار اطلاعات پزشکی دو برابر شود ، گفت: لذا سیستم‌های آموزشی ایران مجبور است زیر شاخه‌های فوق تخصصی را گسترش دهد.

پرتو درمانی راه دیگر درمان سرطان

وی با بیان اینکه پرتو درمانی دومین راه درمان سرطان است، افزود: پرتو درمانی با هدف درمان اصلی در سرطان‌های سر و گردن و با هدف کوچکتر کردن توده برای کمک به جراحی که نمونه آن سرطان معده، مری، پستان و انتهای روده است، کاربرد دارد.

بخش دولتی همدان پرتو درمانی ندارد

این  فوق تخصص  بیماری‌های خون و سرطان شناسی در خصوص وضعیت پرتو درمانی در همدان، ابراز کرد: سال 1381 اعلام کردیم که همدان پرتو درمانی لازم دارد و مرکز  خیریه مهدیه  همدان دو دستگاه پرتو درمانی دریافت کرد،  بعدا خبردار شدم متاسفانه در همان موقع وزارتخانه مجوز دو دستگاه پرتو درمانی را برای دانشگاه علوم پزشکی همدان صادر کرده که نمی‌دانم بر چه اساسی این دستگاه‌ها در اختیار مرکز مهدیه قرار گرفت.

هزینه  زیادی بر دوش بیماران است

عباسی با بیان اینکه مرکز خیریه مهدیه هم مانند همه مراکز خیریه، یک سوم از هزینه خدمات را می‌تواند به بیماران تخفیف دهد اما در مراکز دولتی هزینه پرداختی بیماران به صفر هم می‌رسد که نمونه آن مرکز شیمی درمانی کلینیک امام خمینی (ره) است، اظهار داشت: دو دستگاه پرتو درمانی در مرکز خیریه مهدیه همدان  مستقر شده و حتی با  خدمات بیمه‌ها و تخفیفات، یک بیمار  برای پرتو درمانی در سرطان سینه باید حداقل دو میلیون تومان پرداخت کند و علاوه بر آن باید هفته ای پنج روز مراجعه کند.

 

وی با گلایه از اینکه در استان ما  خدمات پرتو درمانی رایگان و دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: در استان‌های اطراف  مانند زنجان،  اراک،کردستان، قزوین، تهران و قم تمامی خدمات پرتو درمانی برای بیماران رایگان است.

   راه اندازی بخش  پرتو درمانی مرکز جامع سرطان تا پایان سال

این آنکلوژیست با بیان  اینکه در سال 85    پیشنهاد راه اندازی  مرکز جامع سرطان  برای بیماران را  دادیم، گفت: در آن زمان دانشگاه بودجه نداشت و کار انجام نشد، اما با کمک بنیاد خیریه مرحوم فرشچیان این اقدام انجام شد و اکنون مرکز جامع سرطان همدان در بیمارستان بعثت با پیشرفت خوبی در حال تکمیل است. مجوز دو دستگاه رادیوتراپی نیز  گر فته  ودستگاه‌ها خریداری شده است.

وی افزود: اگر  تا اواخر امسال پرتو درمانی این مرکز درمانی  راه بیفتدو بیماران سرطانی استان قسمت اعظمی از درمانشان رایگان میشود. که در این وضعیت اقتصادی برای مردم مهم است.

این متخصص بیماری‌های خون و سرطان  با بیان اینکه سومین  روش درمان سرطان مربوط به درمان‌های سیستمیک است ، ابراز کرد: هدف از این درمان این است اگر سلول‌های سرطانی وارد گردش خون شدند و در نقاط بدن پخش شدند از آن استفاده شود. این درمان شامل شیمی درمانی،و داروهای ضد هورمونی است. هورمون‌های  مردانه که در سرطان پروستات سبب رشد سرطان می‌شود با استفاده از داروهای ضد هورمون مردانه به خنثی کردن این هورمون ها کمک می‌کنیم.

قیمت میلیونی داروهای ایمنی درمانی

عباسی از ایمنی درمانی که به تازگی مورد استقبال قرار گرفته یاد کرد و گفت: ایمنی درمانی روش موفقی است که  برای درمان  بسیاری از سرطان ها از آن استفاده میشود. اما متاسفانه قیمت بالای  داروهای این روش درمانی مصرف آن را برای افرادی که توانایی مالی دارند محدود کرده است. هزینه این داروها به صورت سه هفتسرطان ماحصل ضعه یک بار بیش از 50 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه شروع سرطان با ضعف ایمنی است و وقتی سرطان در بدن قوت می‌گیرد خود سبب ضعف ایمنی می‌شود، اظهار داشت:  از سال 2012 از داروهای محرک سیستم ایمنی استفاده می‌شود. دانشمندان داروهایی را تهیه کردند که موادی که از سلول‌های سرطانی آزاد می‌شود را مهار می‌کنند پس سیستم ایمنی ضعیف نشده و  در نتیجه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش از انتشار برخی اخبار کذب در فضای مجازی خبر داد و گفت:  فضای مجازی تیغ دولبه ای است که هم اطلاعات درست در اختیار  مردم قرار داده و از طرفی هم مخرب است. در برخی موارد انتشار اخبار درست حس مطالبه گری را در مردم بیدار کرده  و دولت را وادار به تهیه دارو می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دنیا با  استفاده از تکنولوژی جدید 60 درصد سرطان‌ها  قابل علاج و 40 درصد غیر قابل درمان است، گفت:  این  آمار در ایران کمتر است که 80 درصد آن  بخاطر کمبود آگاهی  مردم است.

عباسی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی مردم برای درمان سرطان خود درمانی میکنند و ترجیح میدهند تا ترکیبات گیاهان دارویی دوای درد خود را بیابند، اظهار داشت: در چندین مورد، بیمارانم درمان دارویی را نیمه کاره رها کردند و ترجیح دادند به سراغ درمان با گیاهان دارویی به وسیله افراد غیر متخصص بروند که متاسفانه همین اقدام سبب عود بیماری و مرگ آن‌ها شد.

علم سرطان شناسی در طب سنتی

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: سرطان بیماری نو پدیدی نیست و در قدیمی ترین آثار باستان شناسی هم بیماری سرطان گزارش شده است.پس در نتیجه، طب سنتی هم سرطان ها را میشناسد و در گزارش ها از آن به عنوان توده یاد شده است.

دکتر مامک هاشمی نیز در این نشست اظهار داشت: در کتب قدیمی طب سنتی و در آثار حکیمانی همچون بوعلی سینا و بقراط از سرطان یاد شده و در توضیحات خود سرطان را با ویژگی های توده ای سفت که شاخه های زیادی دارد به خرچنگ دریایی تشبیه کرده اند. اما سرطان هایی که با توده همراه نبوده در طب سنتی شناسایی نشده است.

 وی افزود: بقراط، بوعلی سینا و  بسیاری از حکیمان برجسته، سرطان را یک بیماری لا علاج میدانستند  مگر اینکه در مراحل ابتدایی تشخیص و مورد درمان قرار بگیرد.  درمان در مراحل ابتدایی به این شکل بود که اگر توده در اعضای کناری بدن بود اقدام به قطع آن عضو میکردند.

نقش طب سنتی در درمان سرطان

این متخصص طب سنتی و مکمل با تاکید بر اینکه در هیچ یک از کتب طب سنتی از یک دارو مفرد یا ترکیبی برای درمان سرطان یاد نشده است، ابراز کرد:  درمان به وسیله گیاهان دارویی و طب سنتی فقط برای کاهش آلام بیمار است و به هیچ عنوان نقش درمان قطعی آن هم به صورت خود درمانی ندارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی اطلاعات درمانی غلط به وسیله فضای مجازی در مردم منتشر شده و سبب فریب آن ها میشود، تصریح کرد: مصرف برخی گیاهان دارویی به ظاهر ساده، تاثیر مخربی بر بدن بیمار داشته و حتی ممکن است سبب تشدید و عود سرطان شود.

وی با بیان اینکه طب سنتی ایران و مکمل در درمان سرطان موثر است، اظهار داشت:   این طی یک طب تلفیقی است که میتواند به کاهش عوارض سرطان و شیمی درمانی کمک کند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته چند مورد از بیماران سرطانی در شهر همدان  بخاطر اعتماد به افراد غیر کاشناس و استفاده خودسرانه و مفرط از گیاهان دارویی یا داروهای ترکیبی افراد غیر حرفه ای، جان خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی کمک کننده است اما جایگاه آن تلفیقی است، گفت: وقتی بیمار با یک مشکل بزرگ مانند سرطان مواجه میشود به دنبال معجزه است و می‌خواهد جواب دلخواه خود را بگیرد. بنابراین برخی تبلیغات افراد سود جو مبنی بر درمان سرطان بدخیم در طب سنتی  و پرهیز از جراحی، سبب فریب بیماران میشود.

این متخصص طب سنتی و ایرانی با تاکید بر اینکه دسته ای از گیاهان دارویی با شیمی درمانی تداخل دارد، ابراز کرد: پس مصرف گیاهان دارویی باید با احتیاط و زیر نظر متخصص این طب انجام شود.

یک پژوهشگر و جامعه شناس نیز در این میز گرد اظهار داشت: پدیده ای به نام سرطان تبدیل به مسئله اجتماعی شده و ذهن اطبا و مردم را به خود درگیر کرده است. مردم در خصوص سرطان دچار فوبیا شده اند.

حسین رضایی با بیان اینکه سبک زندگی غلط، خطر ابتلا به سرطان را در انسان های سالم افزایش میدهد، اظهار داشت: در حوزه فردی نیز رفتارهای پرخطر  یکی از علل ابتلا به سرطان است.

این جامعه شناس با بیان اینکه وقتی فردی در خانواده به سرطان مبتلا می‌شود تمام اعضای خانواده را از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد، ابراز کرد: مشکلات تهیه دارو و بازار سیاهی که برای تامین دارو بیماران ایجاد می‌شود، سبب تضعیف روحیه بیمار و گوشه نشینی او می‌شود.

رضایی گفت: خود درمانی که ریشه در آگاهی کاذب دارد سبب می‌شود افراد از مجرای خود عبور کنند و از بیراهه بروند.

وی از کیفیت پایین مواد غذایی در کشور خبر داد و گفت: تاریخ انقضای طولانی مدت مواد غذایی کنسروی نشان دهنده این است که در این مواد غذایی از مواد نگهداره زیادی استفاده شده است.

وی افزود: کم خوابی، کمبود ریز مغذی ها و سبک زندگی بیمار گونه که جزء ملزومات زندگی شهری شده، همگی در افزایش خطر ابتلا به سرطان موثر است.

رضایی با بیان اینکه بخش اعظمی از سرطان ها ریشه در سبک زندگی بیمار گونه و پر ریسک ما ایرانی‌ها دارد، تصریح کرد: زندگی توام با استرس، تنهایی، انواع ناکامی ها، فقدان حمایت های اجتماعی ادراک شدده ، قهر با ورزش و مصرف دخانیات و الکل و قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی، انسان ها را در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ ع

دیدگاه شما

آخرین اخبار