21. ارديبهشت 1399 - 13:12   |   کد مطلب: 8743
در ماه‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از واحدهای اقتصادی ضربه های مهلکی خوردند به حدی که شاید بازگشت بسیاری از آنها به بازار، کاری دشوار به نظر برسد، در این میان تاکسیرانی از جمله مشاغلی است که از آسیب کرونا بی نصیب نماند و با تعطیلی‌ها و قرنطینه‌ای که از هفته‌های پایانی اسفند ۹۸ آغاز شد آسیب‌هایی جدی به این صنف وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،به نقل از کُردتودی، تاکسی داران جزو مشاغلی هستند که نان خود را روزانه تامین می‌کنند، این صنف قبل از شیوع کرونا با مشکلاتی از جمله مسافربرهای شخصی دست و پنجه نرم می کردند اما از روزی که مهمان ناخوانده کوئید 19 وارد کشور شد و مردم را خانه نشین کرد و با خلوتی خیابان ها مواجه شدیم مشکلات تاکسی داران بیشتر شد به طوری که حوزه گذران زندگی، عرصه را بر این قشر تنگ تر کرد.

به قصد طی کردن مسیری پای درد و دل یکی از  تاکسی داران  نشستم و اوضاع بازار کار این قشر  در این روزها را جویا شدم، آقای مرادی تاکسی داری که بالغ بر 18 سال راننده تاکسی است از قیمت بالای بنزین و قطعات و هزینه های سر سام آور نگهداری تاکسی برایمان گفت.

وی افزود: از  وقتی که کرونا وارد کشور شده است مسافرکشی به شدت افت کرده و راننده ها در این میان به  شدد متضرر شده اند.

مرادی راننده تاکسی در ادامه گفت: مسئولین مثل همیشه هیچ اقدامی در این زمینه نداشته  و تنها از ما  می خواهند که ماشین هایمان را ضد عفونی و با رعایت فاصله اجتماعی پروتکل های بهداشتی را رعایت نماییم.

این راننده تاکسی افزود: این روزها  بازار کار ما تا حد زیادی از رونق افتاده است و حتی  مسافران با سوار کردن 3 نفر در صندلی عقب مشکل دارند و صدای اعتراضشان بلند می شود، ما از مردم می خواهیم خود را جای ما رانندگان بگذارند که آیا این منصفانه است که ما با یک یا دو مسافر مسیری طولانی  را طی کنیم؟ مسیری که در آن پول نصف قیمت  بنزین ما را هم در نمی آورد.

یکی دیگر از رانندگان می گوید بسیاری از همکاران ما در این روزها که بازار کار و مسافرکشی از رونق افتاده است ماشین های خود را برای فروش گذاشته اند و می گویند؛ کار کردن با این اوضاع و احوال و با گرانی قطعات ماشین دیگر ارزش ندارد چه برسد به اینکه بخواهیم در مسیرهای کم تردد مسافرکشی کنیم.

در ادامه یکی از شهروندان  حاضر وارد بحث شد و اظهار داشت: از وقتی که بیماری کرونا  وارد کشور شده بعد از ماه ها امروز برای  اولین بار سوار تاکسی  می شوم چرا که واقعا از اینکه سوار تاکسی شوم هراس دارم و برای جلوگیری از مبتلا نشدن به ویروس کرونا بیشتر اوقات با پیاده و یا با ماشین شخصی تردد می کنم.

یکی دیگر از شهروندان با گلایه از حضور و تجمع رانندگان در خیابان حسن آباد شهر سنندج اظهار کرد: رانندگان تاکسی خودشان فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند و با تجمع در پیاده رو محل عبور و مرور مردم را نیز سد کرده اند، در چنین وضعیتی بهداشت رعایت نمی شود.

یکی دیگر از شهروندان از عدم اجرای طرح فاصله گذاری در تاکسی ها که قرار بوده تاکسی ها دو نفر در عقب سوار کنند گلایه مند شد و افزود: بنظر می رسد که مسوولین بر این امر نظارت کافی ندارند.

در ادامه به سراغ  مسئولین تاکسیرانی کردستان رفتیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم.

منصوری از مسئولان تاکسی رانی استان کردستان درباره تعداد مسافرین در صندلی عقب، گفت: خود ما دراستان مصوبه ای در این باره نداشتیم و این موضوع معمولا در ستاد مقابله با کرونا از طرف هیئت دولت تصمیم گیری شده است و رانندگان مکلف به رعایت این امر برای در امان ماندن از انتقال ویروس کرونا هستند.

 وی درباره آسیب رانندگان تاکسی از بیماری کرونا و اقدامات مسئولین این سازمان به رانندگان درباره آنها گفت: با اعتبار بخشیدن به پروانه فعالیت تاکسیرانهایی که در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت اعتبار فعالیت آنها تمام شده بود را به صورت اوتوماتیک تمدید کردیم تا تاکسیرانها بتوانند به فعالیت خود در این ایام ادامه دهند.

منصوری عنوان داشت: تنها اقدام عملی ای که ما در این مدت داشتیم این بوده که سه مرحله مواد ضدعفونی رایگان بین رانندگان توزیع کردیم.

حدود سه ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این میان برخی از مشاغل از جمله رانندگان تاکسی که همانند دیگر افراد جامعه یقیناً باید کرایه‌خانه، پول بیمه و غیره پرداخت کنند با مشکلات درآمدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

رانندگان تاکسی این روزها در انتظار تحقق وعده‌های دولت در روزهای کرونایی لحظه‌شماری می‌کنند و امید است دولت نیز با توجه به مشکلات ایجاد شده برای این قشر زحمتکش به توزیع بسته‌های حمایتی برای آنان سرعت بیشتری داده تا خدای‌ناکرده  این بسته ها به نوشدارویی پس از مرگ سهراب تبدیل نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار