به گزارش پایگاه خبری جهادپرس،پس از فروکش کردن موضوع جایگزینی سوخت LPG به جای CNG در یکی دو ماه گذشته این روزها شاهدیم دوباره این موضوع که باید سوخت ال پی جی جایگزین سی ان جی در حمل و نقل شود از سر گرفته شده است.
پیشتر شبکه اطلاع رسانی راه دانا در سلسله گزارش هایی اعلام کرده بود گاز ال پی جی به علت بالا بودن ارزش حرارتی که دارد باید در صنعت پتروشیمی به عنوان خوراک مورد استفاده قرار گیرد اما این روز ها به دلیل شرایط تحریمی و همچنین مهیا نبودن شرایط صنعت پتروشیمی این گاز نه صادر می شود و نه می توان آن را در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار داد از این گاز در سبد سوخت کشور مورد استفاده قرار دهیم. که کارشناسان حوزه انرژی معتقدند در شرایط فعلی که کشور به درآمد نیاز دارد و کسری بودجه شدید در کشور وجود دارد بهتر آن است که دولت بیاید و این گاز را در سبد سوخت عرضه کند.
با این حال مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در جدیدترین اظهار نظر اعلام کرده است گاز طبیعی فشرده یا CNG یکی از مناسب ترین، ارزانترین و در دسترس ترین جایگزین های بنزین معرفی کرد و افزوده است: این گاز یکی از مهمترین سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل است که عمدتا از متان تشکیل شده است.
علیرضا آرمان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد خودرو روزانه به طور متوسط 24.5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف می کنند.
آرمان مقدم LPG (گاز مایع) که مخلوطی از پروپان و بوتان است را یکی دیگر از سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل در دنیا عنوان کرد.
وی در مورد خصوصیات LPG گفت: این گاز از تفکیک و پالایش گاز طبیعی و یا پالایش نفت خام به دست می آید و در دما و فشار طبیعی، گازی شکل است اما پس از تراکم در فشارهای متوسط به شکل مایع در می آید.
*مزیت های CNG نسبت به LPG بیشتر است
آرمان مقدم در ادامه به مزیت CNG نسبت به LPG اشاره کرد و افزود: عدد اکتان CNG بالاتر از عدد اکتان LPG است.
وی با بیان اینکه عدد اکتان در CNG را ۱۳۰-۱۲۰ و در LPG حدودا ۱۱۲-۱۰۵ است، تصریح کرد که عملکرد به سوزی سوخت CNG با لحاظ پارامتر عدد اکتان شرایط بهتری دارد که از جنبه زیست محیطی نیز وضعیت مناسب تری خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول در خودروهای CNG سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دی اکسید کربن در شرایط بدون ترافیک 25 درصد کاهش می یابد و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵ درصد نیز خواهد رسید این در حالی است که در خودروهای LPG سوز میزان کاهش انتشار کربن دی اکسید نسبت به موتورهای بنزینی تقریبا 15 درصد است. همچنین در هوای سرد استارت خوردن ماشین های CNG در مقایسه با خودروهای LPG و بنزین راحت تر انجام می گیرد. از جهت شاخص قیمت نیز در مقیاس جهانی CNG از LPG ارزانتر است بعنوان مثال در امریکا هر گالن LPG به میزان بیست سنت گرانتر از بنزین است ولی CNG به ازای هر گالن چهل و یک سنت ارزانتر از بنزین است.
این کارشناس خودرو اشاره ای به ذخایر LPG در کشور نکرده است؛ این ذخایر در شرایط حاضر در بیشترین میزان خود قرار گرفته اند و امکان نگهداری آنها به خاطر قابلیت اشعال بالای آن بسیار سخت است. در شرایطی که امکان صادرات بنزین برای کشور بیشتر است انتظار می رود دولت رفتار متفاوت تری نسبت به LPGداشته باشد.
آرمان مقدم با اشاره به این مطلب که ایران با در اختیار داشتن دومین رتبه ذخایر گاز طبیعی جهان و همچنین شبکه گسترده خط لوله گاز، بستری مناسب جهت استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG به عنوان سوختی پاک جهت جایگزینی در سیستم حمل و نقل کشور دارد، تصریح کرد: به کمک شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور تاکنون حدود 2500 جایگاهCNG در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصی نقاط کشور فراهم می سازد.
وی با بیان اینکه در خودروها با سوخت LPG، امکان نشر گاز (هر چند مقادیر کم) وجود دارد، اظهار داشت: بنا بر توصیه های ایمنی بهتر است خودروهای گاز مایع در پارکینگ با سیتم تهویه مناسب نگهداری شوند چرا که در غیر این صورت احتمال تجمع گاز نشت یافته در پارکینگ و خطرات ناشی از آن وجود خواهد داشت.
آرمان مقدم ادامه داد: در واقع چون LPG از هوا سنگین تر است، در صورت نشت در محیط باقی می ماند و به سختی پخش می شود لذا خطرات ناشی از انفجار و آتش سوزی محتمل خواهد بود. این در حالی است که دانسیته CNG کم تر از هواست و پس از نشتی سریعا پراکنده می شود و نسبت به LPG ایمن تر ارزیابی می شود.
با این حال برخی معتقد هستند که خودرو CNG سوز با مخزن پر حداکثر 150 کیلومتر را طی میکند (که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا 60 کیلومتر هم کاهش میابد) ولی خودرو LPG سوز بیش از 400 کیلوتر با یک مخزن پر میتواند تردد کند. با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد تعداد جایگاهای لازم برای CNG عملا دو برابر جایگاههای LPG و تا 5 برابر جایگاهای بنزین خواهد بود که در شرایط فعلی نمی توان از مردم انتظار داشت ساعت ها به خاطر پر کردن یک باک از گاز CNG در جایگاه ها معطل باشند.
*مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز طبیعی در استفاده از LPG اشتباه است
آرمان مقدم در پایان با اشاره به اینکه برخی رسانه ها به مزیت استفاده از سوخت LPG اشاره و برای صحه گذاشتن بر دلیل خود به استفاده از این سوخت در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ترکیه، کره جنوبی، لهستان، روسیه، ایتالیا، انگلستان، امریکا، استرالیا، اکراین و ... اشاره می کنند، افزود: باید گفت عمده این کشورها منابع گازی مناسبی در اختیار ندارند و نیاز گاز شهری مورد نیاز خود را از طریق واردات و حتی در برخی موارد زغال سنگ تامین می کنند ضمن آنکه زیرساخت های توسعه CNG نظیر شبکه گسترده گاز که در کشور ما وجود دارد را در کشورشان ندارند.
در خصوص نبود زیرساخت ها در ایران نیز اظهارات زیادی وجود دارد اما در شرایط فعلی و آب و هوایی کشور رغبت بسیاری از مناطق کشور برای استفاده از سی. ان.جی کم است چرا که شتاب ایجاد شده توسط CNG کمتر از نصف LPG است و به این ترتیب خودرو CNG سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند. از طرف دیگر میزان خوردگی ناشی از گاز CNG به مراتب نسبت به LPG برای خودرو های بنزین سوزی که دو گانه سوز می شوند بیشتر است.
این گزارش حاکی است همانطور که ملاحظه شد مسئولان وزارت نفت معتقدند گاز ال پی جی به دلیل سنگین بودن خطر آفرین است که تمام خطرآفرینی و حوادثی که مسئولین وزارت نفت و مسئولین استانداریها و سازمان استاندارد از آن حرف میزنند ناشی از آن است که در ایران اجازه فعالیت رسمی برای LPG سوز کردن خودروها به صورت استاندارد صادر نشده است. در کشور ما خودروسازها مجوز دوگانه سوز کردن خودرو بر مبنای LPG را ندارند و حتی امکان سوختگیری قانونی LPG نیز برای هیچ خودرویی وجود ندارد.
عدم مجوزدهی به دوگانه سوز کردن این خودروها در حالی سالیانه تعداد زیادی از هموطنانمان را به کام مرگ و وقوع حوادث آتش سوزی میکشاند که کشور با هیچگونه کمبود منابع LPG مواجه نیست و 75 درصد از LPG تولیدی کشور صادر میشود.
یعنی از 12 میلیون تن تولید LPG ایران در هر سال 9 میلیون تن صادر میشود و البته با وقوع تحریمهای نفتی گفته میشود که در سال 97 صادرات این ماده با مشکلاتی مواجه شده و نزدیک به 300 هزار تن از این سوخت هر سال در مشعلها سوخته است. بنابراین احداث جایگاههای رسمی و استاندارد LPG و مجوزدهی دوگانه سوز کردن خودروها میتواند از هر لحاظ به نفع مردم و دولت باشد. با این حساب ایران تنها حدود 3 میلیون تن گازمایع را در داخل کشور توزیع کرده که برآورد میشود نیمی از آن در خودروها استفاده شده است.
به گزارش انجمن جهانی LPG در سال 2017 حدود 25 کشور جهان LPG را در سطح قابل محاسبه در سوخت خودرو استفاده کرده اند و 83 درصد از کل سوخت اتوگاز در دنیا در این 25 کشور استفاده شده است.
این گزارش معتقد است کل مصرف LPG دنیا در سال 2017 در حد 300 میلیون تن بوده است که از این مقدار 9 درصد یعنی 27 میلیون تن از آن در خودروها استفاده شده است. که در این کشور ها کمترین حادثه نیز در خصوص استفاده از این گاز گزارش نشده است زیرا کارخانه های تولید کننده خودرو در این کشورها در همان کارخانه ها اقدام به ال پی جی سوز کردن خودروها می کنند.
بنابر بر این بهتر آن است که دولت به جای سوزاندن این گاز در شرایطی که کشور نیاز به درآمد دارد بیاید و این گاز را در همین شرایط که نمی توان ان را صادر کرد و استفاده آن در صنعت پتروشیمی نیز سالها طول می کشد برای درآمد زایی و جبران کسری بودجه بیاید و در حمل و نقل مورد استفاده قراردهد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما