22. مهر 1398 - 3:55   |   کد مطلب: 7712
همدان به علت داشتن کشاورزی پویا و باغات متنوع ظرفیتی بی‌نظیر برای ایجاد صنایع وابسته و ایجاد اشتغال دارد، یکی از این ظرفیت‌ها تولید میوه خشک یا به عبارتی چیپس میوه است که می‌توان با کمترین سرمایه هم کارآفرینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری جهادپرس، یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم داشتن شغل با درآمدی متناسب با تورم است؛ با وجود مشکلات اقتصادی در داخل کشور و تحریم‌های دشمنان جذب سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال با سختی‌های خاص خود مواجه است و از طرفی سرمایه‌گذار داخلی نیز باید طرحی دارای توجیه اقتصادی با بازدهی مناسب باشد تا او را با ورشکستگی مواجه نکند.

با این شرایط بهترین راه برای ایجاد اشتغال، حرکت به سمت مشاغل خرد و کوچک و یا مشاغل خانگی است چراکه با کمترین سرمایه می‌توان به درآمد‌های خوبی دست یافت.

یکی از این مشاغل که می‌توان آن را هم در ابعاد صنعتی و هم خانگی راه‌اندازی کرد تولید چیپس میوه و یا میوه خشک است؛ همدان با وجود باغات متنوعی از میوه‌های مرغوب می‌تواند بستر خوبی برای راه‌اندازی و توسعه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید چیپس میوه باشد.

با تولید میوه خشک می‌توان در کنار آن از احداث واحد‌هایی وابسته از جمله تولید دستگاه خشک‌کن میوه، بسته‌بندی و... و صادرات آن حمایت کرد و با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین آورده را برای استان و کشور داشت.

نماینده شرکت تولیدکننده دستگاه‌های میوه خشک‌کن در فامنین با بیان اینکه شرکت ما علاوه بر تولید دستگاه میوه خشک‌کن در زمینه فروش میوه خشک هم فعالیت دارد اظهار کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان در صورت تمایل آنها میوه خشک تولید شده را خریداری می‌کنیم.

علیخانی با بیان اینکه در نمایشگاه‌ها برای معرفی محصولات تولیدی خود شرکت می‌کنیم ادامه داد: میوه خشک مخلوط به قیمت کمتر از بازار را برای همدان تولید کرده‌ایم.

مصرف میوه خشک در همدان جا نیفتاده است

وی با بیان اینکه مصرف میوه خشک در استان همدان هنوز جا نیفتاده است ادامه داد: هدف ما آشنایی مردم با میوه خشک است.

این نماینده شرکت تولیدکننده دستگاه‌های میوه خشک‌کن بیان کرد: بسته‌های میوه خشک ما شامل میوه‌هایی از جمله هلو، سیب، پرتقال خونی، پرتقال تامسون، لیمو، انبه، خرمالو، آلو شابلون، توت فرنگی، آناناس، گلابی، کیوی، گوجه، موز و ملون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این است که از طرح‌های کم‌بازده حمایت می‌شود اما برای طرح‌های دارای ارزش و بازده بیشتر، وقت کمتری گذاشته می‌شود ادامه داد: شرکت ما 3 هزار دستگاه در کل کشور فروخته‌ شده که بیشتر در شمال کشور هستند.

علیخانی با اشاره به آموزش رایگان به افراد خریدار دستگاه با این هدف که بدانند باید چه میوه‌ای را در چه دمایی خشک کنند تصریح کرد: با خرید محصولات تولیدکنندگان قصد ایجاد انگیزه برای کار کردن بیشتر بین آنها را داریم.

بازار عرضه میوه خشک داخل و خارج کشور زیاد است

وی با اشاره به اینکه سفارشات برای خرید دستگاه میوه خشک‌کنی زیاد است ادامه داد: بازار برای عرضه میوه خشک در داخل و خارج کشور خیلی بالاست.

نماینده شرکت تولیدکننده دستگاه‌های میوه خشک کن در فامنین با بیان اینکه میوه خشک تولیدی ما هم در داخل مصرف می‌شود و هم صادرات دارد افزود: به کشور‌هایی مانند روسیه، امارات، عراق، کویت، ترکیه، افغانستان صادرات میوه خشک داریم و امسال پیگیر صادرات به آلمان هستیم.

وی با بیان اینکه تنوع دستگاه‌های ما زیاد است افزود: دستگاه میوه خشک کنی خانگی که کوچک‌ترین دستگاه به شمار می‌رود 40 کیلوگرم ظرفیت دارد.

علیخانی با اشاره به اینکه قیمت دستگاه‌ها از 12 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان است افزود: برخی از ادارات مثل بهزیستی و کمیته امداد امام و جهاد کشاورزی سفارش دستگاه برای ایجاد اشتغال می‌دهند تا از افراد مددجو حمایت کنند.

در زمینه فرآوری میوه فعالیت عمده‌ای در همدان نشده است

معاون صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در زمینه مشاغل خانگی و صنعتی در حوزه فرآوری میوه هنوز در استان کار عمده‌ای نشده است اظهار کرد: یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان فرآوری میوه است.

حسن محمدی با اشاره به اینکه نهاوند ظرفیت خوبی در زمینه تولید میوه دارد و بیش از 100 هزار تن هلو و سیب تولید می‌شود ادامه داد: به تازگی مجوز یک واحد فرآوری با ظرفیت 40 هزار تن با تولید انواع آب میوه و... در نهاوند صادر شده و کار‌های این واحد در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه فرآوری میوه شامل تولید میوه خشک هم می‌شود افزود: میوه خشک در برخی از بازار‌ها مانند بازار روسیه خوب و پرطرفدار است.

معاون صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه میوه خشک را می‌توان با برندینگ قوی و انجام برندسازی به کشور‌های مختلف صادر کرد بیان کرد: در حوزه بسته‌بندی میوه برای یک واحد مجوز صادر شده و محصول بسته‌بندی این شرکت به روسیه هم صادر شده و یکسری قرارداد‌ هم برای صادرات میوه بسته‌بندی از همدان به روسیه منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات یک واحد صنعتی به نام«ملس کدبانو سپید» در شهرک صنعتی بهاران در زمینه میوه خشک در حال بهره‌برداری است افزود: این واحد از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت هم استفاده کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت به سمت اولویت‌های مد نظر مانند همین میوه خشک و فرآوری میوه می‌رود تصریح کرد: «شرکت همسان‌سازان جهانی» در حوزه سورت و بسته‌بندی میوه چندین میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

تولید میوه خشک هزینه زیادی ندارد

وی با اشاره به اینکه هر کس بخواهد در زمینه مشاغل خانگی و یا ایجاد واحد‌های صنعتی فعالیتی داشته باشد می‌تواند از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کند ادامه داد: در زمینه مشاغل خانگی تولید میوه خشک هزینه زیادی ندارد و با خرید چند دستگاه میوه خشک کنی می‌توان ایجاد شغل کرد.

معاون صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال اعلام شده تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات به مشاغل خانگی با سود 4 تا 6 درصد پرداخت شود افزود: در صورتی که فردی در حوزه خاصی مانند میوه خشک بازار خوبی داشته باشد می‌توانیم با رایزنی مبلغ وام را افزایش دهیم.

انتهای پیام/89045/

دیدگاه شما

آخرین اخبار